BioInvent och Genentech inleder klinisk fas I-studie av BI-204.

BI-204 utgör en ny potentiell behandling av hjärt-kärlsjukdomar orsakade av åderförkalkning.

BioInvent meddelar idag att bolaget erhållit godkännande från den danska läkemedelsmyndigheten att inleda en klinisk fas I studie av BI-204, en möjlig behandling av hjärt-kärlsjukdomar som orsakas av åderförkalkning. Studien leds av BioInvent och genomförs i Danmark där rekryteringen av individer till studien väntas starta omgående. BI-204 utvecklas gemensamt av BioInvent och Genentech Inc. enligt ett samarbetsavtal som ingicks i januari 2007.

BI-204 är en antikropp som binder till oxiderade former av det skadliga eller ”onda” kolesterolet LDL (oxLDL). Förekomst av oxLDL anses påskynda inflammatoriska processer i kärlväggen i samband med plackbildning. Målsättningen är att utveckla ett läkemedel som förebygger följdeffekter i form av hjärtinfarkt eller slaganfall i patienter som tidigare haft sådan sjukdom, det vill säga i högriskpatienter.

Fas I-studien är en dubbelblind randomiserad doseskaleringsstudie, där såväl enstaka som upprepade doser av BI-204 kommer att ges intravenöst eller subkutant. Studien kommer att omfatta totalt 80 friska män och kvinnor med förhöjd nivå av LDL-kolesterol.

Utöver uppföljning av hur väl läkemedlet tolereras och dess säkerhet, utvärderas farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper hos BI-204, vilket sedan kommer att ge viktig information om doseringen av BI-204 i kommande fas II studier.

Det finns ett starkt samband mellan mängden av oxiderade former av vissa lipoproteiner och de inflammatoriska processer som leder till plackbildning i blodkärlsväggarna vid åderförkalkning. I prekliniska studier har BioInvent visat att BI-204 modulerar de inflammatoriska processerna genom reduktion av antal pro-inflammatoriska celler i plack och att BI-204 väsentligt reducerar bildningen av nya plack liksom storleken av redan existerande plack. Regression av plack, det vill säga en minskning av åderförkalkningsprocessen, hör till de senaste framstegen inom detta forskningsområde.

BioInvents VD Svein Mathisen säger: ”Det är glädjande att vårt samarbete med Genentech Inc. utvecklas bra. Den danska läkemedelsmyndighetens klartecken att inleda kliniska studier av BI-204 är ett viktigt steg i utvecklingssamarbetet. Det är mycket tillfredsställande att vi nu kan inleda en klinisk prövning av ännu en antikropp ur vårt antikroppsbibliotek n CoDeR®. Positiva utvecklingsresultat för BI-204 kan leda fram till ett unikt och viktigt behandlingsalternativ för läkare och förbättrad vård för framtida patienter”.

– SLUT –

Svein Mathisen Cristina Glad
VD och koncernchef Executive Vice President
Tel: 046-286 85 67 Tel: 046-286 85 51
Mobil: 0708-97 82 13 Mobil: 0708-16 85 51
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com E-mail: cristina.glad@bioinvent.com

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar
och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

BioInvent International AB, listat på den Nordiska Börsen (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer, åderförkalkning och ögonsjukdomar. Bolaget offentliggjorde i januari 2007 ett större strategiskt avtal med amerikanska Genentech, Inc. inom det kardiovaskulära området.

Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad teknikplattform. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, ImmunoGen, OrbusNeich, Sanofi-Aventis, UCB och XOMA.

Bolaget har idag 96 medarbetare och är verksamt på Ideon, Lund.

Org nr 556537-7263