BioInvent och Lunds Universitet presenterar data på markant plackreduktion i blodkärl

Resultat från djurförsök med BioInvents läkemedelskandidat BI-204 för behandling av åderförkalkning presenterades i helgen vid American Heart Associations årliga medicinska konferens i Dallas. Av resultaten framgår att läkemedelskandidaten signifikant hämmar plackbildningen samt markant reducerar redan befintliga plack.

Presentationen beskriver den forskning, som ett forskarlag vid Universitetssjukhuset MAS i Malmö under ledning av professor Jan Nilsson utfört i samarbete med BioInvent. Jan Nilsson och hans grupp har studerat effekten av BioInvents läkemedelskandidat BI-204 på åderförkalkningsprocessen. De prekliniska resultaten från djurförsöken visar att: • BI-204 hämmar syntes och frisättning av pro-inflammatoriska signalsubstanser samt reducerar nivån av makrofager - en typ av immunceller i placken. Detta reducerar inflammationen i placken och bedöms vara ett viktigt bidrag för att kunna stabilisera plack som löper risk att brista. • BI-204 reducerar plackbildningen i kärlen med mer än 50 procent efter 4 veckors behandling jämfört med kontrollförsök där djuren ges placebobehandling. • BI-204 minskar också storleken på redan befintliga plack med mer än 50 procent efter 4 veckors behandling jämfört med kontrollförsök där djuren ges placebobehandling. • Resultaten är dosberoende; effekten ökar när mängden tillfört läkemedel ökar. BI-204 är en human antikropp selekterad från BioInvents antikroppsbibliotek n-CoDeR. Antikroppen binder till en oxiderad form av blodfettet LDL, också känt som det ”onda” kolesterolet. Forskning utförd av professor Jan Nilsson vid Lunds Universitet och professor P.K. Shah vid Cedars-Sinai i Los Angeles har påvisat starka samband mellan denna form av LDL och plackbildningen. BI-204 avser att stabilisera och reducera plackens storlek och därigenom minska risken för hjärtinfarkt och stroke. Rätten till att utnyttja de patentsökta oxiderade formerna av LDL som målproteiner inlicensierades av BioInvent i december 2002. BioInvent har inlett förberedelser för de toxikologiska studierna av BI-204. Den kliniska utvecklingen kommer i ett första skede att koncentrera sig på patienter som löper hög risk att få en hjärtinfarkt eller stroke. En sådan grupp är patienter som redan haft en hjärtinfarkt och som med stor sannolikhet har ytterligare ostabila plack som hotar att brista och därigenom förorsaka en ny infarkt. På de fem största läkemedelsmarknaderna i världen utgör antal individer som har genomlevt en infarkt cirka 16 miljoner. Ett läkemedel som kan erbjuda utsatta grupper av dessa patienter en förebyggande behandling kommer att fylla ett stort medicinsk behov. ”Forskningsresultaten visar att antikroppsläkemedel mot oxiderad LDL har potential att påverka och kontrollera åderförkalkningsprocessen. Om dessa data kan reproduceras i människa finns det goda möjligheter att utveckla ett läkemedel som har potential att hjälpa många patienter”, säger professor Jan Nilsson. ”Vi är tacksamma över möjligheten att få dela våra data med omvärlden på American Heart Associations årliga medicinska konferens, ett av de viktigaste mötena inom hjärtkärl-området. Med dessa lovande resultat i ryggen ser vi med stor entusiasm på möjligheten att föra läkemedelskandidaten in i klinisk fas”, säger BioInvents VD Svein Mathisen. -- SLUT -- För mer information BioInvent International AB Svein Mathisen VD och koncernchef Tel: 046-286 85 67 Mobil: 0708-97 82 13 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com Cristina Glad Vice VD Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: cristina.glad@bioinvent.com Lunds Universitet Jan Nilsson Professor Tel: 040-33 76 84 E-mail: Jan.Nilsson@medforsk.mas.lu.se Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande. Bakgrundsinformation: Åderförkalkning kännetecknas av förträngningar i blodkärlen och uppstår när kolesterol inlagras i kärlväggarnas insida och bildar plack. Sådana plack gör kärlen trängre och försvårar blodgenomströmningen. Tillståndet kan leda till kärlkramp. Om plack brister bildas en tromb eller blodpropp som kan täppa igen kärlet helt eller lossna och föras bort med blodflödet. Fastnar blodproppen i hjärtat kan det orsaka en hjärtinfarkt, hamnar den i något av hjärnans kärl drabbas man av stroke. Utveckling av åderförkalkning kan börja redan tidigt i tonåren. Symptomen visar sig dock inte förrän 30-40 år senare. Antalet drabbade ökar med tilltagande ålder, men det är svårt att säkert beräkna hur många som egentligen drabbas, eftersom åderförkalkning kan förlöpa utan sjukdomstecken tills det akuta skedet inträffar. Dessa hjärt-kärlsjukdomar svarar för bortåt hälften av alla dödsfall i västvärlden i dag. BioInvent International AB listat på Stockholmsbörsens O-lista (BINV), utvecklar antikroppsläkemedel mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är idag ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden. BioInvent fokuserar på att ta fram antikroppsläkemedel och dokumentera deras effekt i prekliniska och tidiga kliniska försök. Klinisk utveckling, marknadsföring och distribution sker företrädesvis i samarbete med etablerade läkemedelsbolag. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom HIV-infektioner, trombos, cancer, åderförkalkning och ledsjukdomar. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig teknikplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket, n-CoDeR?, för snabbt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland sådana partners märks ALK-Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, Igeneon, ImmunoGen, OrbusNeich, Syngenta och XOMA. Bolaget har idag 92 medarbetare och är verksamt på Ideon, Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com