BioInvent och ThromboGenics återtar rättigheterna till TB-403

Planerar ny utvärdering av anti-PlGF inom både cancer och andra områden

Lund, Sverige och Leuven, Belgien– 5 juni 2012 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) och samarbetspartnern ThromboGenics NV (Euronext Brussels: THR) meddelade idag att de kommer att återta de globala rättigheterna till TB-403 från Roche (SIX: RO, ROG; OTCQX: RHHBY). TB-403 utlicensierades till Roche 2008. BioInvent och ThromboGenics avser att fortsätta utvärdera möjligheter för TB-403 inom såväl cancer som andra terapiområden, t ex oftalmologi. TB-403 har visat sig vara säkert och tolereras väl i kliniska studier. Roches beslut grundar sig på resursprioritering inom bolagets kliniska portfölj.

TB-403 är en monoklonal antikropp riktad mot tillväxtfaktorn Placental Growth Factor (PlGF). PlGF tillhör en familj av naturligt förekommande tillväxtfaktorer kallade Vascular Endothelial Growth Factors (VEGF), som stimulerar framväxten av nya blodkärl. Egenskapen hos TB-403 att blockera framväxten av nya blodkärl och modulera inflammation gör att den potentiellt kan finna tillämpningar både inom cancer och andra indikationer.

Svein Mathisen, BioInvents VD, kommenterar: “Egenskapen hos TB-403 att selektivt blockera framväxten av nya blodkärl innebär en möjlighet att utveckla ett antikroppsläkemedel inom områden som ännu inte har testats på ett grundligt sätt. Vi avser att utvärdera sådana möjligheter och återkommer med besked när resultat föreligger.”

Patrik de Haes, ThromboGenics VD, kommenterar: “Genom att återfå samtliga rättigheter till TB-403 får vi chansen att utvärdera medlets behandlingseffekt på en rad olika sjukdomar. På ThromboGenics är vi särskilt intresserade av möjliga applikationer inom oftalmologi. Med vår ledande produkt ocriplasmin kommer vi att etablera en stark marknadsposition inom området retinala sjukdomar framkallade av vitreomakulär traktion. En investering i TB-403 kan ge oss ytterligare en ny viktigt produkt för att accelerera tillväxten i vår framväxande oftalmologiska verksamhet.”

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget fyra läkemedelsprojekt i klinisk fas inom trombos, cancer och kranskärlssjukdom. Bolaget har ingått strategiska allianser för att stärka produktportföljen och öka möjligheterna till framgång. Bland bolagets partners finns Genentech, Human Genome Sciences och ThromboGenics.

Bolagets konkurrensförmåga förstärks av n-CoDeR® en patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe och Servier. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com (http://www.bioinvent.com/).

Om ThromboGenics
ThromboGenics är ett biofarmaceutiskt läkemedelsbolag inriktat på utvecklande och försäljning av innovativa oftalmologiska läkemedel. Bolagets främsta produkt, ocriplasmin, har på ett lyckosamt sätt avslutat fas III-studier för behandling av symptomatisk vitreomakulär traktion, också benämnt vitreomakulär adhesion. Registreringsfilen i EU för ocriplasmin har godkänts och en ansökan för godkännande i USA har på nytt lämnats in hos FDA. Ocriplasmin befinner sig i fas III-studier för ytterligare ett par oftalmologiska indikationer.

I mars 2012 ingick ThromboGenics ett strategiskt samarbete med Alcon (Novartis) för marknadsförande av ocriplasmin utanför USA. Detta avtal kan medföra milstolpsbetalningar på upp till 375 miljoner euro plus attraktiva royaltybetalningar på Alcons nettoförsäljning av ocriplasmin. ThromboGenics och Alcon avser att dela lika på kostnader för utveckling av ocriplasmin inom ytterligare ett par vitreomakulära indikationer.

ThromboGenics utvecklar i samarbete med BioInvent även TB-403, en ny terapeutisk antikropp mot både cancer och andra sjukdomar, t ex oftalmologiska.

ThromboGenics huvudkontor är beläget i Leuven, Belgien. Bolaget är noterat på börsen NYSE Euronext Bryssel med symbolen THR. Mer information finns tillgänglig på www.thrombogenics.com.

Svein Mathisen                                                    Sten Westerberg
VD och koncernchef                                             Vice President, Investor Relations
Tel: 046-286 85 67                                               Tel: 046-286 85 52
Mobil: 0708-97 82 13                                            Mobil: 0768-68 50 09
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com                  E-mail: sten.westerberg@bioinvent.com

ThromboGenics NV

Dr Patrik De Haes                                               Chris Buyse
CEO                                                                  CFO
Tel: +32 16 75 13 10                                           Tel: +32 16 75 13 10
E-mail: patrik.dehael@thrombogenics.com           E-mail: chris.buyse@thrombogenics.com

Org nr: 556537-7263

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 juni 2012 kl 07.30.