BioInvent och ThromboGenics erhåller ersättning från Roche efter framgångsrik teknologiöverföring i cancerprojektet TB-403

Lund, Sverige och Leuven, Belgien – 26 januari 2009 - BioInvent International AB (BINV) och ThromboGenics NV (EURONEXT:THR) rapporterade idag att de erhållit en ersättning från Roche på 5 miljoner euro (54 miljoner kronor) efter en framgångsrik teknologiöverföring i enlighet med villkoren för deras strategiska allians kring den nya anticancer-antikroppen TB-403. Betalningen är ett resultat av att överföringen och implementeringen av teknologi och processutveckling för den pågående kliniska utvecklingen av TB-403 varit framgångsrik.

Enligt det strategiska avtalet, undertecknat i juni 2008, betalade Roche en kontantersättning till BioInvent och ThromboGenics på 50 miljoner euro (465 miljoner kronor). Under förutsättning av en framgångsrik utveckling och av att kommersiella milstolpar uppnås inom ett flertal indikationer kan BioInvent och ThromboGenics därutöver erhålla upp till 450 miljoner euro (4,8 miljarder kronor) i milstolpsersättningar, samt dessutom tvåsiffrig royalty på försäljning av TB-403. ThromboGenics, som upptäckt TB-403, erhåller 60% och BioInvent 40% av intäkterna från samarbetet.

I enlighet med avtalet ansvarar Roche för alla utvecklingskostnader för TB-403, inklusive den pågående fas lb-studie som BioInvent och ThromboGenics genomför på patienter.

TB-403 är en humaniserad monoklonal antikropp som verkar genom att blockera bildandet av nya blodkärl och därmed strypa syre- och näringstillförseln till växande tumörer. PIGF är en homolog av VEGF och prekliniska resultat visar att PlGF påverkar kärlnybildning i sjuka vävnader, men påverkar inte normal kärlnybildning.

Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ”Vi är mycket glada för att ha erhållit en success fee för den här viktiga händelsen i vår strategiska allians med Roche. Samarbetet har utvecklats mycket väl och vi bygger fortlöpande värden i projektet. TB-403 har potential att bli en betydelsefull behandling av cancer och det är glädjande att vi kan stödja Roche i utvecklingen av programmet mot en kommersialisering.”

Patrik De Haes, VD för ThromboGenics, säger i en kommentar: ”Vi är mycket nöjda med att kunna göra detta tillkännagivande idag. Det faktum att vi så snabbt levererat det som krävs för att denna ersättning skall utbetalas visar på det goda samarbete som utvecklats mellan alla parter i denna viktiga strategiska allians. Vi ser fram emot resultatet av den pågående kliniska fas lb-studien med TB-403 och att hjälpa Roche med att förbereda det bredare kliniska utvecklingsprogrammet för detta unika cancerläkemedel.”

-- SLUT --

Svein Mathisen
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com

Cristina Glad
Vice VD
E-mail: cristina.glad@bioinvent.com

ThromboGenics NV

Patrik De Haes
Chief Executive Officer
Tel: +32 (0) 16 75 13 10
E-mail: patrik.dehaes@thrombogenics.com

Stuart Laermer
Chief Business Officer
Tel: +1 (212) 201-0920
E-mail: stuart.laermer@thrombogenics.com

Citigate Dewe Rogerson
Amber Bielecka, David Dible, Nina Enegren
Tel: +44 (0) 207 638 95 71
E-mail: amber.bielecka@citigatedr.co.uk

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar
och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

BioInvent International AB, listat på OMX Nordiska Börsen Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer and åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser kring dessa läkemedelskandidater med partners såsom Genentech, Roche and ThromboGenics.

Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, Bayer HealthCare, ImmunoGen, OrbusNeich, Sanofi-Aventis, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

ThromboGenics är ett bioteknikföretag som fokuserar på upptäckt och utveckling av biologiska läkemedel för behandling av ögonsjukdomar, vaskulära sjukdomar och cancer. Bolagets huvudprodukt Microplasmin är i klinisk fas lll utveckling, för icke-kirurgisk behandling av sjukdom i ögonbottnen. Microplasmin utvärderas också i kliniska fas ll studier för behandling av ytterligare vitreoretinala sjukdomar och för behandling av slaganfall. ThromboGenics utvecklar också nya antikroppsläkemedel i samarbete med BioInvent International; innefattande TB-402 (Anti-Factor VIII), en långtidsverkande antikoagulant, och TB-403 (anti-PlGF) för behandling av cancer.

Bolaget har starka band till universitet i Leuven och Flanders Institute for Biotechnology (VIB) och har ensamrätt till vissa läkemedel som utvecklats vid dessa institutioner. ThromboGenics huvudkontor finns i Leuven, Belgien och har dotterbolag på Irland och i USA. Bolaget är noterat på Eurolist, Euronext Brussels (THR). Ytterligare information finns tillgänglig på www.thrombogenics.com.

Org nr 556537-7263

ThromboGenics NV
Gaston Geenslaan 1
B-3001 Leuven
Tel: +32 (0) 16 75 13 10
www.thrombogenics.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om
värdepappermarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för
offentliggörande den 26 januari 2009 kl 08.00.