BioInvent och ThromboGenics tilldelas utmärkelsen ”Licensing Deal of the Year” vid Scrip Awards 2009

Strategiskt partnersamarbete med Roche kring läkemedelskandidaten TB-403 mot cancer belönas

Lund, Sverige och Leuven, Belgien – 19 november 2009 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) och ThromboGenics NV (Euronext Brussels: THR) tillkännagav idag att bolagen har erhållit utmärkelsen ”Licensing Deal of the Year” vid Scrip Awards 2009:s prisutdelning kvällen före. Belöningen tilldelas för det viktiga samarbetsavtal som BioInvent och ThromboGenics har ingått med Roche om den nya monoklonala anticancer-antikroppen TB-403 (anti-PIGF). Utmärkelsen uppmärksammar de båda företagens ansträngningar att utforma ett licensavtal som innebär såväl ekonomiska som strategiska fördelar för samtliga parter. Scrip Awards är ett av bioteknik- och läkemedelsbranschens mest prestigefyllda internationella priser. Pristagarna väljs ut av en panel bestående av företagsledare från branschen. Enligt villkoren i avtalet med Roche har BioInvent och samarbetspartnern ThromboGenics erhållit en kontantersättning på 50 miljoner euro. Därefter väntar 450 miljoner euro i potentiella milstolps-ersättningar och tvåsiffrig royalty på en eventuell framtida produktförsäljning. Samarbetet med Roche fortskrider med goda resultat och nyligen tillkännagav BioInvent och ThromboGenics positiva resultat av en fas lb-studie av TB-403 på patienter med framskridna solida tumörer. Studien visade att säkerheten och toleransen var god. ThromboGenics, som har upptäckt TB-403, kommer att erhålla 60 procent och BioInvent 40 procent av intäkterna från samarbetet. Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ”Vårt samarbete med ThromboGenics har varit synnerligen framgångsrikt och har resulterat att vi kunnat ingå ett långtgående avtal med Roche. Vi är därför mycket nöjda med att branschen har uppmärksammat detta genom den här fina utmärkelsen. Avtalet har stärkt BioInvents finansiella ställning och tillsammans med intäkterna från andra samarbeten gjort det möjligt för oss att snabbt gå vidare med våra interna program för utveckling av antikroppar. Vi kommer även fortsatt att ha fördel av samarbetet med en sådan framstående partner i ett av våra nyckelprogram. Framgången med detta avtal bekräftar också vårt företags styrka inom antikroppsutveckling och märks även i de avtal vi har fortsatt att säkra, både för vår plattform för upptäckt av antikroppar och för vår utvecklings- och tillverkningskapacitet.” Patrik de Haes, VD för ThromboGenics, säger i en kommentar: ”Vi är mycket glada över att ha vunnit Licensing Deal of the Year vid denna högt ansedda prisutdelning. Intäkterna från TB-403-avtalet med Roche har gett oss möjlighet att koncentrera oss på vår strategi att utveckla ThromboGenics till ett framgångsrikt, integrerat företag med fokus på utveckling av avancerade läkemedel för ögonsjukdomar. ThromboGenics fortsätter att gå från klarhet till klarhet, och utmärkelsen är en bekräftelse på vårt engagemang i ny vetenskaplig forskning och utveckling. Priset lyfter fram de viktiga resultat och framsteg företaget har gjort sedan starten. Vi har ett spännande år framför oss, då resultaten av vår fas III-studie av mikroplasmin kommer att presenteras.” -- SLUT – Bakgrundsinformation: BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser kring dessa läkemedelskandidater med partners såsom Genentech, Roche och ThromboGenics. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, ImmunoGen, Mitsubishi Tanabe, OrbusNeich, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com. ThromboGenics NV är ett läkemedelsföretag som fokuserar på upptäckt och utveckling av innovativa biologiska läkemedel för behandling av ögonsjukdomar, vaskulära sjukdomar och cancer. Bolagets huvudprodukt Microplasmin är i klinisk fas lll utveckling, för icke-kirurgisk behandling av sjukdom i ögonbottnen. Microplasmin utvärderas också i kliniska fas ll-studier för behandling av ytterligare vitreoretinala sjukdomar. ThromboGenics utvecklar också nya antikroppsläkemedel i samarbete med BioInvent International; innefattande TB-402 (Anti-Factor VIII), en långtidsverkande antikoagulant, och TB-403 (anti-PlGF) för behandling av cancer. Bolaget har starka band till universitet i Leuven och Flanders Institute for Biotechnology (VIB) och har ensamrätt till vissa läkemedel som utvecklats vid dessa institutioner. ThromboGenics huvudkontor finns i Leuven, Belgien. Bolaget är noterat på Eurolist, Euronext Brussels (THR). Ytterligare information finns tillgänglig på www.thrombogenics.com.