BioInvent omorganiserar - anpassar produktionen efter den egna läkemedelsutvecklingens behov

Lund, Sverige – 20 april 2010 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelar i dag att bolaget har beslutat att genomföra en förändring av utvecklingsorganisationen. Förändringen innebär att process- och produktionsresurserna kommer att skräddarsys för att tillgodose de egna läkemedelsprojektens behov. Som en konsekvens av detta kommer kontraktsproduktionen att upphöra. Bolagets nya organisation planeras få cirka 90 heltidsanställda jämfört med dagens 104 vilket beräknas minska de fasta kostnaderna på årsbasis med cirka 15 miljoner kronor, med full effekt från januari 2011. Effektiviseringen möjliggörs av att produktionens fokus nu läggs på behoven inom den egna läkemedelsutvecklingen, kortare och förbättrade processer samt av en planerad investering på 5 miljoner kronor i ny utrustning. Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ”Vi har visat att vi kan generera betydande värden i våra egna projekt och är övertygade om att en ännu starkare fokusering på vår läkemedels-portfölj kan skapa ytterligare värden för bolaget. Omorganisationen skall därför ses som ett naturligt steg i en utveckling som redan pågått under ett antal år. Intäkterna från vår kontraktsproduktion har varit viktiga bidrag till bolagets utveckling, men eftersom de egna projekten har avancerat i värdekedjan har bidragen från dessa kommit att långt överskugga produktionsintäkterna. Vi räknar med att de kostnadsminskningar vi nu genomför tillsammans med ökade intäkter från våra partners användning av antikroppsbiblioteket n-CoDeR kompenserar resultateffekten när kontraktsproduktionen upphör. Vi beklagar de av våra anställda som drabbas av förändringarna och måste lämna bolaget. Vi är emellertid övertygade om att fokuseringen på våra egna projekt stärker bolaget och vår långsiktiga utveckling.” Bolaget har påkallat MBL-förhandlingar kring de planerade personalförändringarna. Efter genomförda förhandlingar kommer slutliga beslut att fattas om aktuella personalfrågor. – SLUT – Bakgrundsinformation: Om BioInvent BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget fyra läkemedelsprojekt i klinisk fas inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser kring dessa läkemedelskandidater med partners såsom Genentech, Roche och ThromboGenics. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, ImmunoGen, Mitsubishi Tanabe, OrbusNeich, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.