BioInvent presenterar positiva prekliniska data för BI-505 vid behandling av multipelt myelom

Antikropp riktad mot ICAM-1 inducerar tumörcellsdöd in vivo

Lund, Sverige – 27 februari 2009 - BioInvent International AB (OMXS:BINV) presenterar i dag prekliniska data som visar att företagets läkemedelskandidat BI-505, som riktas mot ICAM-1, har en tumördödande effekt. Dessa data, vilka presenteras på XIIth International Myeloma Workshop i Washington DC, visar att substansen i djurförsök markant förlänger djurens överlevnad jämfört med bortezomib. Detta läkemedel lanserades 2003 för behandling av multipelt myelom och har varit framgångsrikt på en marknad med ca 40 000 nya patienter per år globalt.

BI-505 är en human monoklonal antikropp som tagits fram med hjälp av BioInvents antikroppsbibliotek n-CoDeR®. BI-505 erhöll nyligen ”Orphan Drug Designation” (särläkemedel) för indikationen multipelt myelom av den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA, en klassificering som tidigare erhållits av FDA för den amerikanska marknaden. Antikroppen förväntas kunna få stor betydelse vid behandlingsresistens eller återfall, för att ICAM-1 uppregleras hos patienter som utvecklat resistens mot kemoterapi.

De studier som BioInvent hittills genomfört tyder på att BI-505 riktat mot ICAM-1, en så kallad adhesionsmolekyl vars uttryck är förhöjt i tumörceller, direkt hämmar tumörcellernas tillväxt genom att inducera programmerad celldöd (apoptos) men även genom antikroppsberoende cellmedierad cytotoxicitet (ADCC).

Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ”Vi tror att BI-505 kan tillgodose ett stort medicinskt behov vid behandling av multipelt myelom. Antikroppen har visat goda prekliniska resultat och vi ser fram emot att inleda fas I-studier kring halvårsskiftet 2009. På grund av BI-505s verkningsmekanism och uppreglering av ICAM-1 vid läkemedelsresistens, tror vi att kandidaten kan bli ett viktigt behandlingsalternativ för patienter som utvecklat behandlingsresistens eller fått återfall.”

Presentationen: http://www.bioinvent.se/se/netset/files3/web/P01.m4n?id=949_64951211&download=true

– SLUT –

Om BI-505
Läkemedelskandidaten BI-505 är en human antikropp som riktas mot ICAM-1 (även benämnd CD54). I tumörceller är uttrycket av ICAM-1 förhöjt och är därför ett lämpligt målprotein för en terapeutisk antikropp. Antikroppens bindning till ICAM-1 leder till celldöd i tumörcellerna, en egenskap som inte tidigare varit känd, och därmed utgör en ny strategi för att bekämpa tumörer via ICAM-1. Utöver att inducera programmerad celldöd (apoptos) stimulerar antikroppen även immunsystemet att döda tumörceller (bland annat genom antikroppsberoende cellmedierad cytotoxicitet, ADCC). BI-505 har i flera djurmodeller visat sig mer verksamt när det gäller att eliminera tumörer än befintliga läkemedel.

Svein Mathisen
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com

Cristina Glad
Vice VD
E-mail: cristina.glad@bioinvent.com

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar
och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser kring dessa läkemedelskandidater med partners såsom Genentech, Roche and ThromboGenics.

Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, Bayer HealthCare, ImmunoGen, OrbusNeich, Sanofi-Aventis, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.