BioInvent rekryterar ny verkställande direktör

Lund, Sverige - 9 januari 2013 - BioInvent International AB (OMXS:BINV) meddelar idag att Svein Mathisen avgått från sin post som verkställande direktör för bolaget och som ledamot i bolagets styrelse.

En rekryteringsprocess har påbörjats. Fram tills dess att en ny verkställande direktör finns på plats kommer Cristina Glad, idag BioInvents vice verkställande direktör, att fungera som bolagets vd.

”Under 2012 har BioInvent sett en rad utmaningar och genomfört en ökad fokusering av bolagets inriktning. Den uppdaterade strategin ger spännande möjligheter, men ställer också nya krav på bolagets framtida organisation”, säger Björn O. Nilsson, styrelseordförande för BioInvent, i en kommentar.

BioInvents affärsplan förväntas resultera i en självfinansiering av verksamheten, före externa kostnader för nya kliniska studier. Detta kommer att ske genom ett ökat fokus på att utveckla existerande och nya allianser med partners som utvecklar produkter från bolagets antikroppsbibliotek n-CoDeR samt genom ett tydligare indikationsfokus på onkologi i den egna produktutvecklingen.

”Nu påbörjas nästa utvecklingsfas för BioInvent. I denna fas är bolagets breda kunnande, starka teknologier, många samarbeten och goda affärserfarenheter inom antikroppsläkemedel viktiga hörnstenar inför framtiden”, fortsätter Björn O. Nilsson.

”Jag vill passa på att tacka Svein Mathisen för hans värdefulla insatser för BioInvent som dess vd sedan 1997. Han har haft en stor betydelse för att utveckla BioInvent till ett produktinriktat bolag”, tillägger Björn O. Nilsson.

-- SLUT –

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. I bolagets pipeline finns för närvarande tre produktkandidater för behandling av cancer. Bolaget har ingått strategiska allianser för att stärka produktportföljen och öka möjligheterna till framgång. Bland bolagets partners finns Genentech, Human Genome Sciences och ThromboGenics.

Bolagets konkurrensförmåga förstärks av n-CoDeR®, en patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partner, såsom Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe och Servier. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com (http://www.bioinvent.com/).

Björn O. Nilsson, styrelseordförande
mobil: 070-2181500

Cristina Glad, verkställande direktör
telefon: 046-2868551
mobil: 070-8168570
: cristina.glad@bioinvent.com

Org nr: 556537-7263

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 januari 2013 kl. 14.00.