BioInvent sluter avtal med Mitsubishi Tanabe Pharma Corp. för utveckling av terapeutiska antikroppar

Lund, Sverige – 31 juli 2009 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelade idag att bolaget har slutit avtal med det japanska företaget Mitsubishi Tanabe Pharma Corp. för forskning och utveckling av antikroppsläkemedel mot upp till fem målproteiner. Enligt villkoren i avtalet får Mitsubishi Tanabe Pharma Corp. tillgång till BioInvents antikroppsplattform för utveckling av humana antikroppar. BioInvent erhåller, förutom en initial licensavgift, årliga licensersättningar, ytterligare milstolpsersättningar samt royalty på försäljningen av kommersiella produkter. Avtalet innebär en förlängning och utvidgning av en existerande forskningslicens. Antikroppsbiblioteket n-CoDeR innehåller cirka 20 miljarder humana antikroppsfragment, som är skapade med BioInvents patenterade metod. Biblioteket har visat på en mycket god förmåga att generera antikroppar med god affinitet och selektivitet. Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ”Avtalet kring n-CoDeR är det andra, som vi på kort tid har slutit med ett stort japanskt läkemedelsbolag och utgör en ytterligare validering av vårt patenterade antikroppsbibliotek. Vi ser fram emot att arbeta med Mitsubishi Tanabe Pharma Corp. och utvidga vår närvaro på den växande japanska marknaden.” -- SLUT -- För mer information, vänligen kontakta: BioInvent International AB Svein Mathisen VD och koncernchef Tel: 046-286 85 67 Mobil: 0708-97 82 13 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com Cristina Glad Vice VD Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: cristina.glad@bioinvent.com Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappermarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 juli 2009 kl 8.30.