BioInvent sluter avtal om leverans av antikroppar till Orbus Medical Technologys Genour Bio-engineered Surface (antikrop

BioInvent sluter avtal om leverans av antikroppar till Orbus Medical Technologys Genous Bio-engineered Surface (antikroppsbelagda stentar) Lund, Sverige och Fort Lauderdale, USA: BioInvent International AB (SAX:BINV) har i dag slutit avtal med Orbus Medical Technologies, Inc. om leverans av antikroppar för den kliniska utvärderingen av stentar belagda med Genous Bio-engineered Surface (antikroppsbelagda stentar). Denna innovativa beläggning appliceras på stentar för att förhindra blodproppar och minska restenoser efter angioplastik, som är en behandling som används för att vidga blockerade artärer. Obelagda metallstentar kan resultera i återbildning av kärlförträngningar i cirka ett fall av fyra. Antikropparna är de huvudkomponenter i stentarnas ytbeläggning, som aktivt rekryterar patientens endotelceller för att läka det område där stenten placerats. Under förutsättning av en framgångsrik utvecklingsprocess hos BioInvent samt nödvändiga produktgodkännanden, avser Orbus att sluta ett långsiktigt avtal med BioInvent om leveranser av antikroppar för kommersiell användning. Svein Mathisen, BioInvents VD, säger i en kommentar till avtalet: "Vi är glada över att kunna stödja Orbus i slutfasen av dess innovativa produktutveckling och över möjligheten att bli en långsiktig leverantör av en nyckelkomponent. Avtalet utgör ytterligare ett led i att befästa vår position inom utveckling och tillverkning av antikroppar. Vi är förvissade om att en stark tillverkningsresurs med möjlighet att täcka behovet i utvecklingsfas såväl som i kommersiell fas är till nytta för våra kunder, liksom för utvecklingen av våra egna projekt." Wayne Johnson, Orbus Vice President of Operations and Finance, konstaterar: "Den här teknologin är av kritisk betydelse för vår framtid som företag och vi behöver naturligt nog en pålitlig och trygg affärspartner för leveranser av antikroppar. Vi är förvissade om att BioInvent uppfyller dessa kriterier och vi ser fram emot att utveckla en långsiktig affärsrelation." -- SLUT -- För mer information BioInvent International AB Orbus Medical Technology, Inc. Svein Mathisen David Camp VD och koncernchef President and CEO Tel: 046-286 85 67 Tel: 001-954 730 0711 Mobil: 0708-97 82 13 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com Cristina Glad Vice VD Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: cristina.glad@bioinvent.com Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande. Bakgrundsinformation: BioInvent International AB, listat på Stockholmsbörsens O-lista utvecklar antikroppsbaserade läkemedelskandidater mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden och förväntas utgöra en stor del av morgondagens läkemedelsförsäljning. BioInvent har goda förutsättningar till att utvecklas till en ledande aktör på denna marknad genom en stark och etablerad teknologiplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket, n-CoDeR, för snabbt och effektivt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. BioInvent driver idag egna innovativa läkemedelsprojekt inom sjukdomsområden som AIDS, åderförkalkning, cancer och ledsjukdomar. Bredden och styrkan i BioInvents teknikplattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland BioInvents partners märks ALK Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, ImmunoGen, Igeneon och XOMA. Bolaget har idag 101 medarbetare och är verksamt på forskningsbyn Ideon i Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com Orbus Medical Technologies, grundat 1996, utvecklar, tillverkar och marknadsför nya teknologiska produkter för behandling av kärlsjukdomar. Företaget har tillverkning på två platser; Fort Lauderdale, USA, och Hoevelaken, Holland. Bolagets R stentar, som funnits på marknaden sedan 1999, har sålts i över 85 000 exemplar till mer än 50 länder. Den nya Genous Bio-engineered R stenten befinner sig just nu i fas två av de kliniska testerna. Kommersialiseringen beräknas bli inledd mot slutet av 2005. Orbus Medical Technologies, Inc. 5363 NW 35th Avenue Ft. Lauderdale, Florida 33309, USA Tel.: +1 954 730 0711 www.orbusmt.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/24/20040624BIT00110/wkr0001.pdf