BioInvent utser chef för klinisk utveckling

BioInvent utser chef för klinisk utveckling Lund: BioInvent International AB (SAX: BINV) har utnämnt Steven Glazer till en nyinrättad befattning som Vice President Clinical & Regulatory Affairs. Steven Glazer, 56 år och kanadensisk medborgare, blir ansvarig för BioInvents samtliga läkemedelsprojekt, från prekliniska säkerhetstester och genom de olika kliniska faserna. Han skall ingå i företagsledningen och rapportera direkt till VD. Tidigare har Steven haft motsvarande befattning inom det amerikanska bioteknikbolaget Maxygens verksamhet i Danmark. Steven, som är läkare, har också arbetat för Novo Nordisk, samt för ett antal läkemedels- och bioteknikbolag i Danmark och USA. Han har bl a tagit tre antikroppskandidater från prekliniska studier till klinisk fas. "Med sin långa erfarenhet av att driva läkemedelsprojekt fram till marknadsfärdiga produkter blir Steven en viktig tillgång för oss", säger BioInvents VD Svein Mathisen i en kommentar till utnämningen. "Att han dessutom har omfattande kunskaper om antikroppar är också av stort värde för oss." "Vår satsning på att utveckla egna läkemedelskandidater får genom utnämningen av Steven ökad tyngd", fortsätter Svein Mathisen. BioInvent har nyligen valt en läkemedelskandidat med indikationen HIV/AIDS för toxikologiska studier och därpå följande kliniska tester. Bolaget driver också innovativa läkemedelsutvecklingsprogram inom sjukvårdsområden som åderförkalkning, cancer och ledsjukdomar. -- SLUT -- För mer information BioInvent International AB Svein Mathisen Cristina Glad VD och koncernchef Vice VD Tel: 046-286 85 67 Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-97 82 13 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com E-mail: cristina.glad@bioinvent.com Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande. Bakgrundsinformation: BioInvent International AB, listat på Stockholmsbörsens O-lista utvecklar antikroppsbaserade läkemedelskandidater mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden och förväntas utgöra en stor del av morgondagens läkemedelsförsäljning. BioInvent har goda förutsättningar till att utvecklas till en ledande aktör på denna marknad genom en stark och etablerad teknologiplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket, n-CoDeR, för snabbt och effektivt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. BioInvent driver idag egna innovativa läkemedelsprojekt inom sjukdomsområden som AIDS, åderförkalkning, cancer och ledsjukdomar. Bredden och styrkan i BioInvents teknikplattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland BioInvents partners märks ALK Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, ImmunoGen, Igeneon och XOMA. Bolaget har idag 101 medarbetare och är verksamt på forskningsbyn Ideon i Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040517BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040517BIT00290/wkr0002.pdf