BioInvents företrädesemission övertecknad

Teckningstiden för BioInvents företrädesemission löpte ut fredagen den 2 december och intresset för att delta i emissionen har varit stort. Emissionen var garanterad till 100 % och har övertecknats. 26 procent av emissionen har tecknats utan företrädesrätt och har allokerats av BioInvents styrelse i enlighet med emissionsbeslutet. Emissionen tillför BioInvent 160 miljoner kronor före emissionskostnader. Efter emissionen uppgår antalet aktier till 47160 889 motsvarande ett aktiekapital om 23 580 444,50. De nya aktierna beräknas upptas till handel omkring den 22 december 2005. ”Med fyra produktkandidater i utvecklingsfas ger emissionen BioInvent möjlighet att driva dessa framåt i värdekedjan och på så sätt skapa värde för våra aktieägare.” säger Svein Mathisen, verkställande direktör i BioInvent. -- SLUT -- För mer information BioInvent International AB Svein Mathisen VD och koncernchef Tel: 046-286 85 67 Mobil: 0708-97 82 13 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com Cristina Glad Vice VD Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: cristina.glad@bioinvent.com Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande. Bakgrundsinformation: BioInvent International AB listat på Stockholmsbörsens O-lista (BINV), utvecklar antikroppsläkemedel mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är idag ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden. BioInvent fokuserar på att ta fram antikroppsläkemedel och dokumentera deras effekt i prekliniska och tidiga kliniska försök. Klinisk utveckling, marknadsföring och distribution sker företrädesvis i samarbete med etablerade läkemedelsbolag. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom HIV-infektioner, trombos, cancer, åderförkalkning och ledsjukdomar. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig teknikplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket, n-CoDeR, för snabbt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland sådana partners märks ALK-Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, Igeneon, ImmunoGen, OrbusNeich, Syngenta och XOMA. Bolaget har idag 92 medarbetare och är verksamt på Ideon, Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com