Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2007

- Kliniska fas l studier inledda under januari 2008 med produktkandidaten BI-204, för behandling av åderförkalkning. - De första individerna inkluderades under januari 2008 i fas l programmet med produktkandidaten TB-403, för behandling av cancer. - Data som belyser den terapeutiska potentialen hos TB-403 har publicerats i den ansedda vetenskapliga publikationen Cell. - Kliniska fas I studier på produktkandidaten TB-402, för förebyggande av blodproppar, har framgångsrikt avslutats. Beslut har tagits att inleda kliniska fas II studier. - Ny läkemedelskandidat, BI-505, utsedd. I ett första steg utvecklas denna för behandling av blodcancer. - En riktad nyemission genomfördes i juli. Emissionen tillförde BioInvent 120,0 miljoner kronor efter emissionskostnader samtidigt som ägarbasen breddades med fyra nya institutionella ägare. - Samarbete med Genentech, Inc., för utveckling och kommersialisering av produktkandidaten BI-204 inleddes under januari 2007. En första delbetalning på 105,5 miljoner kronor har erhållits. - Nettoomsättning januari - december 2007: 143,4 miljoner kronor (50,8). - Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten januari - december 2007 visade ett överskott på 8,7 miljoner kronor (-107,3). - Kortfristiga placeringar samt kassa och bank per 31 december 2007: 216,9 miljoner kronor (88,0). - Resultat efter skatt januari - december 2007 uppgick till -16,1 miljoner kronor (-108,8) och resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,31 kronor (-2,31). BioInvent är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer, åderförkalkning och ögonsjukdomar. VDs kommentarer 2007 har varit ett mycket framgångsrikt år för BioInvent. Vi har flyttat fram våra positioner såväl kommersiellt som i projekten. Vi har i dag tre projekt i klinisk fas och ett i den prekliniska utvecklingsfasen, steget före den kliniska fasen. Dessa betydande framgångar innebär att vi i dag står bra rustade med en bred och väldiversifierad projektportfölj. Den strategi som vi följer fungerar och vi är fast beslutna att fortsätta på den inslagna vägen – bredda portföljen och integrera framåt i värdekedjan, noggrant balanserat med samarbetsavtal för att säkerställa att projekten tillförs nödvändig finansiering och kompetens. Våra projekt ligger också forskningsmässigt rätt med en rad innovativa medicinska koncept. BI-204, för förebyggande av hjärtinfarkt och stroke i högriskpatienter, har möjlighet att bli det första läkemedlet som adresserar de inflammationer som leder till att plack brister och att hjärtinfarkt uppstår. Vår angiogeneshämmare TB-403 blockerar kärltillväxten i tumörer utan att skada normal kärlbildning och innebär en möjlighet att lansera ett konkurrenskraftigt alternativ till dagens behandling som också påverkar normal kärlbildning. Antikoagulationsmedlet TB-402 adresserar de problem som är knutna till förebyggande av blodproppar; säkerhet och risken för okontrollerad blödning. Det kliniska utvecklingsprogrammet har så långt gett goda indikationer på att TB-402 kan utvecklas till ett långtidsverkande och säkert antikoagulationsmedel. Vår senaste läkemedelskandidat, BI-505, har visat på bättre förmåga att döda tumörceller i svåra cancerformer, som multipelt myelom, jämfört med tillgängliga behandlingsstrategier för denna tumörform. Dessa prekliniska resultat gör att vi ser med tillförsikt mot de planerade kliniska studierna med BI-505. BI-505 är också ett resultat av egen upptäcktsforskning. Fram till valet av denna kandidat har våra projekt baserats på medicinska koncept som rekryterats från externa forskningsgrupper. BI-505 och dess målprotein har identifierats genom ett egenutvecklat screeningsystem. Vi ser för närvarande på nya möjligheter där denna teknologi kan användas bredare i vår forskningsverksamhet. Kontakt Frågor med anledning av denna rapport besvaras av Svein Mathisen, VD, 046-286 85 67, mobil 0708-97 82 13 Cristina Glad, vVD, 046-286 85 51, mobil 0708-16 85 70 Rapporten finns även att tillgå på www.bioinvent.com.