Data på BI-505 presenteras hos American Society of Hematology

Lund, Sverige – 2 december 2011 – Forskare vid University of Utah, Salt Lake City, under ledning av professor Guido Tricot, kommer att presentera data på BI-505 vid den årliga kongressen hos American Society of Hematology i San Diego den 10-13 december 2011. Studien kommer att presenteras söndagen den 11 december 2011.

Ett sammandrag kan hämtas via www.hematology.org under sektionen Abstracts.
Abstract #2914, The effect of ICAM-1 Antibody Therapy in the SCID-Hu Mouse Model Using Primary Myeloma Cells. Session: 652, Myeloma – Pathophysiology and Pre-Clinical Studies. Sunday, December 11, 2011, 6:00 PM-8:00 PM.

En poster kommer att vara tillgänglig på BioInvents hemsida efter presentationen den 11 december 2011.

-- SLUT --

Om BI-505
BI-505 är en fullt human, monoklonal antikropp som framtagits med hjälp av BioInvents egna screeningplatform FIRST™ - A function first approach to antibody drug discovery - vilken i sin tur bygger på BioInvents omfattande n-CoDeR®-bibliotek. BI-505 binder vid cellyteproteinet ICAM-1 (Inter-Cellular Adhesion Molecule-1), som har visat sig vara överuttryckt i odlingar med multipelt myelom-celler samt i primärmaterial från patienter med sjukdomen. BioInvent har visat i djurmodeller för multipelt myelom att BI-505 avdödar tumörceller genom induktion av både programmerad celldöd och Fc-gamma-receptor-beroende anti-cancer immunisering. BI-505 befinner sig för närvarande i en fas 1-studie på ca 35 patienter vid ett flertal kliniska centra både i USA och i Europa.

Om multipelt myelom
Multipelt myelom är en cancertyp som bildas av maligna plasmaceller. Friska plasmaceller, också kallade B-celler, återfinns framför allt i benmärgen och är viktiga delar i det medfödda immunförsvaret. Uppskattningsvis 20 520 nya diagnoser av multipelt myelom förväntas i USA under 2011, vilket gör detta till den näst vanligaste formen av hematologisk cancer. Den genomsnittliga chansen för femårsöverlevnad för en patient med multipelt myelom är ca 40 procent (www.cancer.org).

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget fyra läkemedelsprojekt i klinisk fas inom trombos, cancer och kranskärlssjukdom. Bolaget har ingått strategiska allianser för att stärka produktportföljen och öka möjligheterna till framgång. Bland bolagets partners finns Genentech, Human Genome Sciences, Roche och ThromboGenics.

Bolagets konkurrensförmåga förstärks av en till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com (http://www.bioinvent.com/).

Svein Mathisen Sten Westerberg
President & CEO Vice President, Investor Relations
Tel: +46 (0)46-286 85 67 Tel: +46 (0)46-286 85 52
Mobile: +46 (0)708-97 82 13 Mobile: +46 (0)768-68 50 09
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com E-mail: sten.westerberg@bioinvent.com

Co. reg. No. 556537-7263,
Adress: Sölvegatan 41
Mailing address: SE-223 70 LUND

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2011 kl. 08.30.