Extra bolagsstämma godkände företrädesemissionen

Detta pressmeddelande få ej distribueras eller offentliggöras i USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Japan eller annat land där sådan distribution eller offentliggörande förutsätter ytterligare åtgärder än vad som följer av svensk rätt och inbjudan till teckning av aktier riktar sig inte heller till personer i sådana länder.

På BioInvent International ABs extra bolagsstämma den 2 november godkändes styrelsens beslut att emittera sammanlagt högst 17 685 333 nya aktier med företrädesrätt till teckning för bolagets aktieägare. Emissionen, som är säkerställd till 100 % genom lämnade garantier och avsiktsförklaringar från existerande ägare och nya investerare, kommer att tillföra bolaget cirka 160 miljoner kronor före emissionskostnader. Villkoren i sammandrag Företrädesrätt: Fem (5) befintliga aktier i BioInvent berättigar till teckning av tre (3) nya aktier Sista dag för handel i BioInventaktien med rätt till deltagande i 7 november 2005 nyemissionen: Avstämningsdag för rätt till deltagande i nyemissionen: 10 november 2005 Emissionskurs: 9 kronor per aktie Teckningstid: 15 november - 2 december 2005 Handel med teckningsrätter: 15 - 29 november 2005 Teckning med företrädesrätt och Teckning sker under teckningstiden betalning: genom samtidig kontant betalning Teckning utan företrädesrätt: Anmälan om önskemål om teckning utan företrädesrätt skall ske under teckningstiden, dvs senast den 2 december 2005 Betalning för aktier tecknade Betalning skall ske enligt utskickad utan företrädesrätt: avräkningsnota I övrigt hänvisas till det emissionsprospekt som kommer att bli offentligt den 10 november 2005. --SLUT-- För mer information Svein Mathisen Stefan Ericsson VD och koncernchef Director Business Control Tel: 046-286 85 67 Tel: 046-286 85 54 Mobil: 0708-97 82 13 Mobil: 0709-42 81 80 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com E-mail: stefan.ericsson@bioinvent.com Bakgrundsinformation: BioInvent International AB listat på Stockholmsbörsens O-lista (BINV), utvecklar antikroppsläkemedel mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är idag ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden. BioInvent fokuserar på att ta fram antikroppsläkemedel och dokumentera deras effekt i prekliniska och tidiga kliniska försök. Klinisk utveckling, marknadsföring och distribution sker företrädesvis i samarbete med etablerade läkemedelsbolag. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom HIV-infektioner, trombos, cancer, åderförkalkning och ledsjukdomar. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig teknikplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket, n-CoDeRÒ, för snabbt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland sådana partners märks ALK-Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, Igeneon, ImmunoGen, OrbusNeich, Syngenta och XOMA. Bolaget har idag 92 medarbetare och är verksamt på Ideon, Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com