Extra bolagsstämma godkände riktad nyemission

På BioInvent International ABs extra bolagsstämma idag godkändes styrelsens beslut att emittera sammanlagt högst 8 500 000 nya aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Emissionen, som har tecknats av Nordea Fonder (2 990 000 aktier), Tredje AP-fonden
(2 770 000 aktier), Catella Healthcare (1 725 000 aktier) samt Handelsbanken Fonder
(1 015 000 aktier), tillför bolaget cirka 125 miljoner kronor före emissionskostnader.

I övrigt hänvisas till det prospekt för upptagande till handel som blir offentligt den 6 juli 2007.

—SLUT—

Svein Mathisen
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com

Cristina Glad
Vice VD
E-mail: cristina.glad@bioinvent.com

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

BioInvent International AB, listat på den Nordiska Börsen (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer, åderförkalkning och ögonsjukdomar. Bolaget offentliggjorde i januari 2007 ett större strategiskt avtal med amerikanska Genentech, Inc. inom det kardiovaskulära området.

Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad teknikplattform. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, ImmunoGen, OrbusNeich, Sanofi-Aventis, Syngenta, UCB och XOMA.

Bolaget har idag 96 medarbetare och är verksamt på Ideon, Lund.

Org nr 556537-7263
Postadress: 223 70 Lund