Förslag till ny styrelseledamot att utses vid den extra bolagsstämman den 3 juli 2020

Lund, Sverige – 18 juni 2020 – BioInvent International AB (”BioInvent”) (OMXS: BINV) meddelar idag, på uppdrag av valberedningen och större aktieägare, förslaget att utse Dr. Thomas Hecht till ny styrelseledamot vid den extra bolagsstämman den 3 juli 2020, i enlighet med kallelsen till den extra bolagsstämman.

I tillägg till den investering som HBM Healthcare Investments ltd. (”HBM”) har gjort genom de riktade emissionerna som BioInvent offentliggjorde den 9 juni 2020, har valberedningen och större aktieägare föreslagit att styrelsen i BioInvent ska utökas med en styrelseledamot och föreslår att Dr. Thomas Hecht utses till ny styrelseledamot i BioInvent.

Dr. Thomas Hecht (född 1951), doktor i medicin, är Managing Partner på HHC Healthcare Consulting sedan 2002, där han är konsult och rådgivare till bioteknik-, läkemedels- och investmentföretag inom övergripande strategier, produkt- och portföljanalys med fokus på klinisk utveckling och medicinska frågor, marknadsföring, marknadsföring och försäljning. Dr. Hecht var tidigare Vice President Marketing på Amgen Europa. Han har erfarenhet från chefspositioner inom branschen, och har tidigare innehaft olika positioner med ökat ansvar inom klinisk utveckling, medicinska frågor och marknadsföring på Amgen mellan 1989 och 2002. Innan han började arbeta inom biofarmaindustrin var han certifierad inom internmedicin och arbetade som vice chef för programmet för benmärgstransplantation vid University of Freiburg, Tyskland. Dr. Thomas Hecht är styrelseordförande i Orion Biotechnology Ltd., Kanada, Affimed N.V., Tyskland  och Aelix Therapeutics S.L., Spanien samt styrelseledamot i Kuur Therapeutics Ldt., Storbritannien/USA. Dr. Thomas Hecht är oberoende i förhållande till bolaget, bolagsledningen och större aktieägare.

BioInvent International AB (publ) (OMXS: BINV) är ett företag i klinisk fas som identifierar och utvecklar nya och first-in-class immunmodulerande, antikroppar för cancerterapier, med två pågående program i klinisk fas l/ll för behandling av blodcancer respektive solida tumörsjukdomar. Två prekliniska program i solida tumörer förväntas gå in i kliniska studier före slutet av 2020. Bolagets validerade teknologiplattform F.I.R.S.T.™ identifierar samtidigt både målstrukturer och antikroppar som binder till dem, och genererar många lovande nya läkemedelskandidater för att fylla på bolagets egen kliniska utvecklingspipeline eller för ytterligare licensiering och partnerskap.

Bolaget genererar intäkter från forskningssamarbeten och har licensavtal med flera läkemedelsföretag, samt från produktion av antikroppar för tredje part i bolagets helt integrerade anläggning. För mer information se www.bioinvent.com.

Martin Welschof, VD

martin.welschof@bioinvent.com