Första patienten behandlad i BioInvents fas I-studie av läkemedelskandidaten BI-505 mot multipelt myelom

Lund, Sverige – 4 januari 2010 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelade idag att den första patienten har doserats i en öppen, doseskalerande fas I-studie av företagets antikropp BI-505 på patienter med framskridet multipelt myelom. Fas I-studien skall undersöka säkerhet, farmakokinetik och farmakodynamik i syfte att bestämma den optimala dosen av antikroppen för en kommande klinisk fas II-utveckling. Studien omfattar 30-40 patienter. Patienterna kommer att behandlas med intravenösa doser av BI-505 varannan vecka under en 28-dagarsperiod, med möjlighet att förlänga behandlingen fram till dess att sjukdomsförloppet (eventuellt) på nytt förvärras. Studien genomförs vid flera kliniker i USA under ledning av välrenommerade experter på multipelt myelom. Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA (Food & Drug Administration) godkände föregående år BioInvents ansökan om att genomföra en klinisk prövning av BI-505 i USA. BI-505 har dessutom erhållit ”Orphan Drug Designation” (särläkemedel) i USA och Europa för indikationen multipelt myelom. BI-505 är en human antikropp som tagits fram från BioInvents antikroppsbibliotek n-CoDeR® baserat på dess förmåga att binda till en tumörassocierad receptor (adhesionsmolekylen ICAM-1) och inducera programmerad självdöd ”apoptos” i tumörceller. Prekliniska resultat har visat att substansen även aktiverar kroppsegna (Fc:Fc gamma receptor beroende) anti-tumörmekanismer och bekämpar cancer mer effektivt än existerande läkemedel. Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ” Det är glädjande att de kliniska studierna av BI-505 nu har kommit igång på allvar. Vi tror att BI-505 kan fylla ett stort medicinskt behov och bli ett viktigt behandlingsalternativ för multipelt myelom.” -- SLUT -- Bakgrundsinformation: BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser kring dessa läkemedelskandidater med partners såsom Genentech, Roche och ThromboGenics. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, ImmunoGen, Mitsubishi Tanabe, OrbusNeich, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.