Ordinarie bolagsstämma i BioInvent International AB

På BioInvents bolagsstämma den 16 maj informerade VD Svein Mathisen om utvecklingen för BioInvent. Presentationen fokuserade till stor del på utvecklingen av bolagets breda portfölj av läkemedelskandidater. Härutöver valdes Elisabeth Lindner och Lars Henriksson som nya styrelseledamöter.

VD Svein Mathisen beskrev 2004 som ett år då bolaget har lyckats att flytta tyngdpunkten mot de kliniknära utvecklingsfaserna. Bolaget arbetar för närvarande intensivt med projekt inom HIV-infektion, trombos, cancer, åderförkalkning och ledsjukdomar. Samtliga projekt adresserar stora sjukdomsområden med en betydande ekonomisk potential. Som meddelats i bolagets första delårsrapport för 2005 har en ansökan om att få inleda kliniska studier på läkemedelskandidaten, BI-201, för behandling av HIV-infektion inlämnats till läkemedelsmyndigheten i Storbritannien. Bolagsstämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget. Vidare beslutade stämman att överkursfonden skall nedsättas med 92.515.776 kronor för täckande av den ansamlade förlusten. Stämman beslutade också att ingen utdelning skall utgå för 2004. Bolagsstämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet och omval av de ordinarie styrelseledamöterna Per-Olof Mårtensson, Karl Olof Borg, Carl Borrebaeck, Svein Mathisen, Björn Nilsson och Kenth Petersson. Lars Henriksson och Elisabeth Lindner valdes in som nya styrelseledamöter. Bolagsstämman valde Per-Olof Mårtensson till ordförande för styrelsen. Elisabeth Lindner, 48 år, är Avdelningschef Processutveckling i Octapharma AB. Lars Henriksson, 44 år, är Affärsområdescontroller Life Science i Stiftelsen Industrifonden. Arvode till styrelsen beslutades utgå med tillhopa 800.000 kronor, varav 250.000 kronor avser arvode till styrelsens ordförande och 110.000 till envar av övriga styrelseledamöter som inte är anställd i bolaget. Härutöver beslutades om ett arvode om 100.000 kronor för kommittéarbete att fördelas enligt styrelsens beslut. Nomineringskommittén inför 2006 års bolagsstämma kommer att bestå av en valberedning bestående av styrelsens ordförande samt en representant för envar av bolagets tre största aktieägare per den 31 augusti. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras senast i samband med bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet. -- SLUT -- För mer information BioInvent International AB Svein Mathisen VD och koncernchef Tel: 046-286 85 67 Mobil: 0708-97 82 13 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com Cristina Glad Vice VD Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: cristina.glad@bioinvent.com Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande. BioInvent International AB listat på Stockholmsbörsens O-lista (BINV), utvecklar antikroppsläkemedel mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är idag ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden. BioInvent fokuserar på att ta fram antikroppsläkemedel och dokumentera deras effekt i prekliniska och tidiga kliniska försök. Klinisk utveckling, marknadsföring och distribution sker företrädesvis i samarbete med etablerade läkemedelsbolag. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom HIV-infektioner, trombos, cancer, åderförkalkning och ledsjukdomar. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig teknikplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket,n-CoDeR®, för snabbt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland sådana partners märks ALK-Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, Igeneon, ImmunoGen, OrbusNeich och XOMA. Bolaget har idag 95 medarbetare och är verksamt på forskningsbyn Ideon i Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com