Ordinarie bolagsstämma i BioInvent International AB

Ordinarie bolagsstämma i BioInvent International AB På BioInvents bolagsstämma den 22 april informerade VD Svein Mathisen om utvecklingen för BioInvent. Presentationen fokuserade till stor del på bolagets affärsstrategi med utveckling av egna läkemedelskandidater som en central del. Härutöver valdes Gun-Britt Fransson Nyhlén som ny styrelseledamot. VD Svein Mathisen beskrev 2003 som ett år då bolaget har lyckas med att föra innovativa projekt framåt i värdekedjan samtidigt som projektportföljen har breddats. Bolaget arbetar för närvarande intensivt med projekt inom HIV-infektion, åderförkalkning, cancer och ledsjukdomar. Samtliga projekt adresserar stora sjukdomsområden med en betydande ekonomisk potential. Som meddelats i bolagets första delårsrapport för 2004 har bolaget i år valt sin första läkemedelskandidat för toxikologiska studier. Vidare redogjorde Svein Mathisen för fokusområden för innevarande år där, förutom att driva existerande projekt framåt i värdekedjan, prioritet kommer att ges till fortsatt breddning av portföljen samt arbetet med partnerlösningar för enskilda projekt. Bolagsstämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget. Vidare beslutade stämman att överkursfonden skall nedsättas med 89.659.734 kronor för täckande av den ansamlade förlusten. Stämman beslutade också att ingen utdelning skall utgå för 2003. Bolagsstämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet och omvalde samtliga styrelseledamöter Per-Olof Mårtensson (ordf), Karl Olof Borg, Carl Borrebaeck, Svein Mathisen, Björn Nilsson, Björn Ogenstam och Kenth Petersson. Gun-Britt Fransson Nyhlén valdes in som ny styrelseledamot. Arvode till styrelsen beslutades utgå med tillhopa 910.000 kronor att fördelas mellan styrelseledamöterna enligt styrelsens beslut. Nomineringskommittén inför 2005 års bolagsstämma kommer att bestå av representanter för de tre största aktieägarna vid utgången av tredje kvartalet 2004 och tillkännages i samband med bolagets kvartalsrapport för tredje kvartalet 2004. Till revisor valdes revisionsbolaget Ernst & Young AB, med auktoriserade revisor Åke Stenmo som huvudansvarig revisor. -- SLUT -- För mer information BioInvent International AB Svein Mathisen Cristina Glad VD och koncernchef Vice VD Tel: 046-286 85 67 Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-97 82 13 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com cristina.glad@bioinvent.com Juridisk friskrivning Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande. Bakgrundsinformation: BioInvent International AB, listat på Stockholmsbörsens O-lista utvecklar antikroppsbaserade läkemedelskandidater mot sjukdomar där det finns stora medicinska behov. Antikroppar är ett starkt växande segment på läkemedelsmarknaden och förväntas utgöra en stor del av morgondagens läkemedelsförsäljning. BioInvent har goda förutsättningar till att utvecklas till en ledande aktör på denna marknad genom en stark och etablerad teknologiplattform som täcker kedjan från antikroppsbiblioteket, n-CoDeR, för snabbt och effektivt urval av humana antikroppar, till produktion i en anläggning godkänd för tillverkning av biologiska läkemedel. BioInvent driver idag egna innovativa läkemedelsprojekt inom sjukdomsområden som AIDS, åderförkalkning, cancer och ledsjukdomar. Bredden och styrkan i BioInvents teknikplattform utnyttjas också av partners för utveckling av läkemedel. Bland BioInvents partners märks ALK Abelló, Antisoma, Celltech, GlaxoSmithKline, ImmunoGen, Igeneon och XOMA. Bolaget har idag 101 medarbetare och är verksamt på forskningsbyn Ideon i Lund. BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263 Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 Lund Tel: 046-286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00980/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00980/wkr0002.pdf