BioInvent meddelar val av andra målstrukturen samt förlängning av forskningssamarbetet och licensavtalet med Pfizer Inc.

Lund, Sverige – 23 december 2019 – BioInvent International AB (”BioInvent” eller ”Bolaget”) (OMXS: BINV) meddelar idag att Pfizer Inc. (“Pfizer”) (NYSE: PFE) har valt den andra målstrukturen under bolagens forskningssamarbete och licensavtal inom cancerimmunterapi. Vidare meddelar BioInvent idag att forskningsperioden under samarbets- och licensavtalet med Pfizer har förlängts med sex månader.

I december 2016 ingick bolagen avtalet för utveckling och kommersialisering av antikroppar mot tumörassocierade myeloidceller med använding av F.I.R.S.TTM, BioInvents plattform för läkemedelsutveckling. Syftet med förlängningen av forskningsperioden är att göra det möjligt för bolagen att ytterligare identifiera och karaktärisera nya målstrukturer och antikroppar som binder till dessa målstrukturer.

Pfizer valde den första målstrukturen inom ramen för avtalet tidigare i år, och har nu valt en andra målstruktur, vilket resulterar i en betalning från Pfizer till BioInvent om 300 000 USD. BioInvent är berättigat till ytterligare milstopsbetalningar från utveckling av antikroppar riktade mot dessa målstrukturer, och BioInvent kan också komma att bli berättigat till ytterligare milstolpsbetalningar relaterade till eventuella val av ytterligare målstrukturer och utveckling av antikroppar riktade mot dessa.

Martin Welschof, BioInvents vd, kommenterar: ”Vi anser att Pfizers val av en andra målstruktur är en tydlig demonstration av vår teknologiplattform F.I.R.S.T™, en patientcentrisk metodik som möjliggör upptäckt av humana antikroppar och målstrukturer med hjälp av vårt högkvalitativa antikroppsbibliotek n-CoDeR®, för identifiering av intressanta målstrukturer. Förlängningen ger mer tid att eventuellt välja fler målstrukturer samt motsvarande antikroppar.”

BioInvent International AB (publ) (OMXS: BINV) är ett företag i klinisk fas som identifierar och utvecklar nya och first-in-class immunmodulerande, antikroppar för cancerterapier, med två pågående program i klinisk fas l/ll för behandling av blodcancer respektive solida tumörsjukdomar. Tre prekliniska program i solida tumörer förväntas ha gått in i kliniska studier före slutet av 2020. Bolagets validerade teknologiplattform F.I.R.S.TTM identifierar samtidigt både målstrukturer och antikroppar som binder till dem, och genererar många lovande nya läkemedelskandidater för att fylla på bolagets egen kliniska utvecklingspipeline eller för ytterligare licensiering och partnerskap.

Bolaget genererar intäkter från forskningssamarbeten och har licensavtal med flera läkemedelsföretag, samt från produktion av antikroppar för tredje part i bolagets helt integrerade anläggning. För mer information se www.bioinvent.com

Martin Welschof, vd   Hans Herklots, LifeSci Advisors
046-286 85 50  +41 79 598 71 49
martin.welschof@bioinvent.com hherklots@lifesciadvisors.com

Ideongatan 1

Denna information är sådan information som BioInvent International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 december 2019 kl. 8.00 CET.