BioInvent presenterar proof of concept-data för två antikroppar riktade mot TNFR2

• Proof of concept för både agonistiska och ligand-hämmande antikroppar riktade mot TNFR2
  • Båda antikropparna uppvisade signifikant antitumöraktivitet i flera immunkompetenta modeller
  • Antikroppar mot TNFR2 framkallar tumörspecifika T-cellssvar, får stora tumörer att regrediera, och ger en synergistisk effekt tillsammans med anti-PD-1
  • Klinisk fas I-prövning med BI-1808 beräknas starta före utgången av 2020
  • Data om BI-1808 och BI-1910 presenterades på AACR Virtual Session II

Lund, Sverige – 22 juni 2020 - BioInvent International AB (“BioInvent”) (OMXS: BINV), ett bioteknikföretag inriktat på forskning om och utveckling av nya och first-in-class immunmodulerande antikroppar för cancerimmunterapi, presenterar idag nya proof of concept-data för två olika typer av monoklonala antikroppar som binder till tumörnekrosfaktorreceptor 2 (TNFR2).

TNFR2 är särskilt uppreglerad i tumörassocierade, regulatoriska T-celler (Tregs) och har visat sig ha stor betydelse för deras tillväxt och överlevnad. Som en del av sitt Treg-program har BioInvent identifierat och karakteriserat ett brett spektrum av TNFR2-specifika antikroppar med hjälp av det egenutvecklade n-CoDeR®-biblioteket och det unika screeningverktyget F.I.R.S.TTM, där BI-1808 och BI-1910 är de ledande kandidaterna för klinisk utveckling.

In vivo-studier visar att både ligand-hämmande och agonistiska antikroppar kan få stora etablerade tumörer att tillbakabildas och ge en mycket effektiv behandling tillsammans med anti-PD-1. Studier av verkningsmekanismen visade också att den ligand-hämmande antikroppen dödade Tregs inuti tumören, medan den agonistiska ökade de intratumorala CD8+ T-hjälparcellerna. Båda antikropparna ledde till fler tumör-specifika CD8+ T-celler och inducerade varaktiga minnes-T-celler.

Huvudpunkter från presentationen inkluderar:

• Två olika typer av antikroppar riktade mot TNFR2 utvecklas av BioInvent – BI-1808 (en ligand-hämmare) och BI-1910 (en agonist).
  • BI-1808 och BI-1910 har olika påverkan på intratumorala Tregs och CD8+ T-celler men kan båda reducera stora inflammerade tumörer och öka mottagligheten och effekten av behandling med anti-PD-1.
  • Behandling med båda antikropparna resulterar i ett ökat antal av aktiverade, tumörspecifika T celler i tumören.

Martin Welschof, BioInvents vd, kommenterar: ”De proof of concept-data som presenteras på postern visar att dessa två antikroppar riktade mot TNFR2 har stor potential att förbättra behandlingen av solida cancerformer, och är ytterligare ett bevis på effektiviteten hos BioInvents teknologiplattformar. Detta skapar en bra grund för fortsatt utveckling och vi ser fram emot att undersöka dessa antikroppar i kliniska studier. En fas I-studie med BI-1808 är planerad att starta under 2020.”

Dessa lovande data presenteras på en poster som kan laddas ner från BioInvents webbplats.

• Posterns titel: “Targeting TNFR2 for Cancer Immunotherapy - Ligand blocking depletors versus receptor agonists”
  • Författare: Linda Mårtensson, Kirstie Cleary, Monika Semmrich, Mathilda Kovacek, Petra Holmkvist, Carolin Svensson, Mimoza Demiri, Therese Blidberg, Ulla-Carin Thornberg, Vincentiu Pitic, Osman Dadas, Sean H Lim, Stephen A Beers, Mark S Cragg, Björn Frendéus, Ingrid Teige
  • Datum för mötet: 22-24 juni 2020
  • Poster Session: Immune Checkpoints 1
  • Posternummer: 936 // Abstract-nummer: 5892

BioInvent International AB (publ) (OMXS: BINV) är ett företag i klinisk fas som identifierar och utvecklar nya och first-in-class immunmodulerande, antikroppar för cancerterapier, med två pågående program i kliniska fas l/ll-studier för behandling av hematologisk cancer respektive solida tumörsjukdomar. Två prekliniska program i solida tumörer förväntas gå in i kliniska studier före slutet av 2020. Bolagets validerade teknologiplattform F.I.R.S.TTM identifierar samtidigt både målstrukturer och antikroppar som binder till dem, och genererar många lovande nya läkemedelskandidater för att fylla på bolagets egen kliniska utvecklingspipeline eller för ytterligare licensiering och partnerskap.

Bolaget genererar intäkter från forskningssamarbeten och har licensavtal med flera ledande läkemedelsföretag, samt från produktion av antikroppar för tredje part i bolagets helt integrerade anläggning. För mer information se www.bioinvent.com.

Martin Welschof, vd    Hans Herklots, LifeSci Advisors
046-286 85 50    +41 79 598 71 49