• Bisnode/

Bisnode delar ut Sophiastipendiet till AI projekt inom bröstcancer-diagnostisering

Årets Sophiastipendiat är Johan Hartman. Han får utmärkelsen för sitt arbete med hur AI kan hjälpa till att förbättra bröstcancerdiagnostisering. Johan tilldelas stipendiet på 50 000 kronor.

• Vi ser oacceptabla variationer i cancerdiagnostiken både inom och utanför Sverige, vilket i sin tur ger ojämlik sjukvård. AI har potential att minska dessa variationer avsevärt, säger Johan Hartman på KI.

Sophiastipendiet är ett stipendium som delas ut årligen till en svensk person, företag eller projekt som på ett påtagligt sätt bidragit till att lösa en samhällsutmaning med hjälp av AI. Stipendiet instiftades 2019 efter ett samarbete med skaparna av Sophia the robot. Ambitionen är att väcka nyfikenhet och tankar kring de möjligheter som AI och smart data för med sig.

• Jag är väldigt stolt över att få vara ordförande i juryn och ha möjlighet att dela ut Sophiastipendiet varje år, säger Eric Wallin, VD på Bisnode Scandinavia. Johan och hans team har utfört ett imponerande arbete med att utveckla en AI-modell som kan hjälpa sjukvården att upptäcka bröstcancer i ett tidigt stadium, vilket gör att effektiv behandling kan sättas in i ett tidigare skede.

Juryns motivering lyder: Johan Hartman kan med införandet av ny teknik bidra till att effektivisera vården. Hans väldokumenterade arbete hjälper till att tillgängliggöra avancerad teknik vilket bidrar till en mer inkluderande diagnostisering som på sikt kommer att bidra till att rädda fler liv. Bröstcancer är en stor samhällsutmaning; förhoppningen är att stipendiet ska bidra till att ge Johan och hans team ännu bättre möjligheter att driva arbetet framåt.

Jurymedlemmar

• Eric Wallin, VD på Bisnode – Ordförande

• Fredrik Löfgren, Robotutvecklare

• Sofia Breitholtz, VD på Reach for Change