Covid-19 en ögonöppnare för användning av smarta data

Covid-19-krisen saknar motstycke i mänsklighetens historia och har överraskat hela världen. En ny djupintervju-rapport som producerats av Kairos Future, avslöjar att det nya affärsklimatet har stoppat eller påverkat företags investeringar i en datadriven verksamhet på ett negativt sätt. Samtidigt har krisen också visat hur big data kan användas som ett välbehövligt stöd för beslutsfattande, vilket har varit en ögonöppnare för de som inte är vana vid att arbeta med analys och data.

Bisnode-rapporten Datadriven Masterclass - 10 lektioner från de europeiska ledarna inom digitalisering, drar slutsatsen att vägen till en datadriven framtid är unik för alla företag, även före Covid-19. Stöd från hela ledningsgruppen krävs för att driva ett sammanhållet arbete inom företaget, för att säkerställa lämplig prioritering och finansiering, för att uppnå verkligt affärsvärde genom användning av smart data.

”De flesta företag vill bli mer datadrivna – för att t.ex. prioritera försäljnings- och marknadsföringsinsatser på rätt segment och kunder, för att hantera risker och bättre förstå vilka motparter att göra affärer med. Detta är fortfarande relevant under Covid-19, eftersom vi inte bara kan sluta göra affärer i tider med stor osäkerhet. ” säger Rikard Candell, Director Group Analytics på Bisnode. ”För att bli datadriven måste du fokusera på problemet du försöker lösa, börja småskaligt och arbeta iterativt. Det övergripande målet ska fungera som ditt vägledande ljus längs denna resa. ”

Viktiga insikter från rapporten

Rapporten Datadriven Masterclass framhäver vilka steg som är viktiga för företag, när de ger sig ut på sin resa för att bli datadrivna. Kairos Future har genomfört djupintervjuer med 22 företagsledare / seniora befattningshavare, för att få insikter och fördjupad förståelse för vad som krävs för att bli datadriven.

Börja med målet, vad du vill uppnå. När du ger dig ut på resan för att bli datadriven är en vanlig fallgrop att börja med att titta på data, men för att undvika att spendera tid och pengar på dyr insamling av data, datatvätt och lagring av data, börja med att definiera ett syfte och mål.

Etik och regler. När man implementerar en datadriven strategi för affärer är dataetik en av de viktigaste sakerna att tänka på. Innan data hanteras bör etik eller dataprinciper finnas på plats för att skydda företaget från kränkningar, potentiella incidenter och undvika att trampa på individers integritet. Detta kommer även att säkerställa att företaget är bättre rustat för nuvarande och framtida regelverk. Rapporten Datadriven Masterclass visar att endast 40 procent av respondenterna hade etiska riktlinjer för användningen av data.

Börja från början. För att lyckas måste företagsledningen driva transformation som sedan måste förankras i hela organisationen. Stöd från hela ledningsgruppen kommer att krävas för att driva ett sammanhållet tillvägagångssätt inom företaget, för att säkerställa lämplig prioritering och finansiering, och för att uppnå verkligt affärsvärde genom användning av smarta data. Att engagera hela företaget i alla funktioner är nyckeln till framgång.

Släpp kontrollen. Lita på datan och de personer som hanterar den. Identifiera rätt kompetenser externt och internt. Börja i liten omfattning och lär dig att skala upp snabbt. Detta är ett effektivt sätt att vinna förtroende, eftersom brist på förtroende för data är ett vanligt hinder.

Välj rätt data - Undvik dålig data. Du måste förstå och acceptera att mycket data, inklusive externa och interna data, kanske inte är av den kvalitet som du förväntar dig eller kvalitetssäkrad internt. Du måste vara konsekvent när du skalar upp datainitiativ, även när du har olika teknikförhållanden över hela företaget.

Om undersökningen

Denna undersökning beställdes av Bisnode och genomfördes av Kairos Future. Rapporten bygger på djupintervjuer med 22 ledande ledare inom IT, data, marknadsföring och affärsutvecklingsfunktioner i Europa, från företag som redan har tillämpat en mer datadriven strategi, än sina konkurrenter i respektive bransch.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Hedenius, Marketing Manager Bisnode Scandinavia

Mobil: +46 70-247 29 02