2011 gav låga elpriser

Nu är årsmedelpriset på spotpriset för 2011 klart. Jämfört med 2010 blev det cirka 20 procent eller 11 öre per kWh lägre.

2010 och 2011 skiljer sig mycket åt i ett elprisperspektiv. Vintern 2010 var kallare än normalt med ökad energianvändning som följd. Det jämte omfattande driftstörningar och låg produktionskapacitet i kärnkraftverken samt underskott av den hydrologiska balansen blev en olycklig kombination med höga elpriser som följd.

2011 var däremot mildare än normalt med mycket nederbörd. Den hydrologiska balansen återhämtade sig med hela 47 TWh och ligger nu på cirka +8TWh. Kärnkraften hade bättre produktionskapacitet. Vindkraften ökar stadigt och producerade under 2011 drygt 2 TWh mer än under 2010. Den finansiella oron såväl i Europa som USA höll igen bränslepriserna. Sammantaget gav detta ovanligt lågt årsmedelpris.

De senaste sex åren har årsmedelpriset varit lägre endast vid två tillfällen. Det var 2007 med 28 öre per kWh och 2009 med 39 öre per kWh. Vid en jämförelse av andra halvåret 2011 och bakåt de sex senaste åren, var det bara 2007 som hade lägre spotpriser.

-       Sett bara till december månad som var avsevärt mycket mildare och blåsigare än normalt blev månadsmedelpriset 30 öre per kWh i prisområde Stockholm och är det lägsta på sex år, säger Anders Engkvist, analyschef på Bixia Energy Management.

Snittpris per elområde

De priser som jämförs bakåt i tiden är endast Stockholmspriset, eftersom indelningen i elområden infördes den 1 november 2011. Här följer årsmedelpriset per elområde inklusive systempriset som är ett referenspris på den nordiska elbörsen Nord Pool. Systempriset 42,3 öre per kWh, Luleå, SE1 42,9 öre per kWh, Sundsvall, SE2 42,9 öre per kWh, Stockholm, SE3 43,1 öre per kWh, Malmö, SE4 43,7 öre per kWh.

Fakta om elområdesindelningen:

www.svenskenergi.se

www.svk.se

www.bixia.se

Anders Engkvist, analyschef Bixia Energy Management, 070-575 62 04

Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett fristående elbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Koncernen har totalt 18 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och erbjuder attraktiva energi- och kommunikationsprodukter. Bixia har ca 300 000 kunder och omsatte 2010 cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är en av de elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el i Norden.

Läs mer på www.bixia.se.