Alvesta Energi går in i allians med elhandelsbolaget Bixia

Onsdagen den 21 december tecknade Alvesta Energi AB en avsiktsförklaring med Bixia AB som är Sveriges fjärde största elhandelsbolag.

Alvesta Energi har tecknat en avsiktsförklaring med Bixia som innebär att Alvesta Energi blir en del av Bixia per den 1 mars 2012. Det definitiva beslutet tas i kommunfullmäktige i februari. Sedan tidigare finns Bixia representerade med kontor på 18 orter i Östergötland, Sörmland, Småland, Västra Götaland, Stockholm, Gävleborg och Skåne. Genom samgåendet skapas bättre förutsättningar för kunderna i regionen.

Sedan elmarknaden avreglerades har det skett en successiv konsolidering. Mycket tyder på att konsolideringen i branschen kommer att öka. För att möta denna utveckling och vara konkurrenskraftiga även i framtiden har Bixia en uttalad tillväxtstrategi som bygger på både organisk och strukturell tillväxt.

- Genom samgåendet med Bixia kommer våra kunder få ta del av ett större produktutbud samtidigt som vi behåller och förstärker vår lokala kundservice. Därför känns det mycket bra att inleda ett samarbete, säger Gert Bengtsson, vd Alvesta Energi.

Stark lokal förankring och inköp av närproducerad förnybar el är några av grundbultarna för Bixia.
- Vi tror på den kraft som uppstår när många mindre aktörer samarbetar. Vårt koncept handlar om att bevara det lokala ägandet och de lokala kontoren. Det handlar också om att ta tillvara på den förnybara el som produceras av lokala producenter. Där ligger vi på Bixia i framkant. Vi är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskalig förnybar el i norden, säger Tom Istgren.

- Vi är glada över att Alvesta Energi har valt att bli en del av Bixia. Nu kvarstår självklart den formella beslutsgången i Alvesta kommun. Samgåendet ligger helt i linje med den trend som råder att bli bättre på att tillmötesgå kundernas behov och vi är smickrade över att marknaden tror på oss, säger Tom Istgren, vd på Bixia.

Tom Istgren, vd Bixia AB, 070-313 97 42
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia AB, 076-828 58 11
Gert Bengtsson, vd Alvesta Energi AB, 0706-370 402

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping, Mjölby Svartådalen Energi, Oxelö Energi, Växjö Energi, Borgholm Energi, Nässjö Affärsverk, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Bjäre Kraft. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Ljungby, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.
Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,8 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 600 anläggningar.
Tillsammans är vi en kraft som förändrar!

Alvesta Energi AB är ett helägt dotterbolag till Alvesta Kommunföretag AB. Alvestas Energis verksamhet består av fjärrvärme, infrastruktur för elnät och fiber, produktion samt handel och försäljning av el. Alvesta Energi levererar el till cirka 5000 kunder.