Bixia lanserar elpris i realtid

Nu lanserar Bixia en helt ny produkt – Bixia timma – som gör det möjligt att sänka dina elkostnader.
Är man aktiv och använder elen när den är som billigast på dygnet sparar man både pengar och miljön, berättar Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.

Man kan spara pengar om man engagerar sig i sin elförbrukning. Studier har visat på att kunder som är medvetna om sin elanvändning automatiskt ändrar sitt beteende och använder mindre el.

Minska dina elkostnader med 15-20 procent

Det kan vara lönsamt för många att byta från vanligt rörligt elavtal med ett genomsnittspris per månad till ett rörligt elavtal som baseras på ett timmätt pris. En helt vanlig måndag sker det en prishöjning från kl 07.00 på morgonen för att vara som högst runt lunchtid, efter klockan 18.00 sjunker priserna igen. Det kan skilja så mycket som 10 öre mellan högsta och lägsta pris samma dygn under normala förhållanden.

– Ett hushåll med en elanvändning på 20 000 kWh per år brukar ha en besparingspotential på cirka 15-20 procent vilket i pengar är cirka 3000 kronor. Så det gör skillnad, berättar Joakim Borén.

Aware Clock håller koll på elanvändningen

Aware Clock är, som är utvecklad av Interactive Institute, mäter på ett enkelt och smart sätt elanvändningen i hemmet och visar på ett tydligt sätt hushållets elanvändning i realtid.

– Just att den visualiserar elförbrukningen, är designad och pedagogisk gör att den skiljer sig från de flesta andra elmätare. Aware Clock kopplas upp via trådlöst nätverk så du även kan följa elanvändningen via en app i din smartphone. Appen visar också ditt aktuella elpris timme för timme. Med hjälp av Aware Clock följer man elanvändning i hemmet och gör det enklare att välja hur man vill använda sin el, berättar Joakim Borén.

Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Sjöbo, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 700 anläggningar.