Bixia Miljöfond delar ut 445 000 kr till mer förnybar energi

En av de åtta miljöfondstagarna, Venås kraftinnovation ek.för. nära Hudiksvall, kan nu starta processen för återuppbyggnad och driftssättning tack vare Bixias miljöfond.

-Det är roligt att det finns så stort intresse för att återuppväcka de gamla vattenkraftverken, säger Kim Blomster, samordnare för Bixia Miljöfond.

Idag delade Bixia Miljöfond ut pengar till olika satsningar på lokal och förnybar energi. Pengarna delades ut i samband Hem- och Villamässan i Göteborg där Bixia även är utställare.

-Vi på Bixia vill bidra till att andelen förnybar elenergi ökar i Sverige. Genom vår miljöfond bidrar vi till att bygga ut den närproducerade elen. Bland några av våra miljöfondstagare finns det till och med kulturminnesmärkta byggnader och det känns riktigt bra att även bidra till att vår landsbygd bevaras och rustas upp, berättar Kim.

Åtta miljöfondstagare delar på 445 000 kr
Bixia Miljöfond har två ansökningsperioder per år och delar årligen ut cirka en miljon kronor till olika satsningar på lokal och förnybar energi. Fonden finansieras genom att alla Bixias privatkunder är med och bidrar med 45 öre per månad.

- Vi startade Bixia Miljöfond våren 2008 och hittills är det 89 miljöfondstagare som delat på knappt 3 miljoner kronor berättar Kim Blomster.

De åtta miljöfondsprojekten som delar på 445 000 kr är:

• Riddarhyttans Vattenkraftsförening 35 000 kr
  • Tovareds Vattenkraft i Torup 40 000 kr
  • Ryfors Kvarn i Tranemo 100 000 kr
  • Vattenkraft vid Gransäng i Nässjö 35 000 kr
  • Effektivare kylvätska för energieffektivare motorer i Eco Par/Angered 75 000 kr
  • Dynamisk effektstyrning vid solelsproduktion i Uppsala 30 000 kr
  • Projektering för energieffektivisering av 70-talshus Klimatsmart Sverige/Pålsboda i Hallsberg 50 000 kr
  • Venås Kraftinnovation ek. för. i Hudiksvall 80 000 kr.

Venås kraftinnovation i Hudiksvall
Av de projekt som beviljats anslag från Bixias Miljöfond denna gång är det främst olika projekt för att återuppta vattenkraftverksamhet.

Den gamla kraftstationen vid Venåssågen vid Lumpån nära Hudiksvall, är ett exempel på detta och har tilldelats 80 000 kr ur Bixias Miljöfond för att kunna starta processen med att återuppbyggandet.

- Projektet tog enorm fart när vi fick det positiva beskedet, annars hade uppgiften varit övermäktig, berättar Tobias Bunne, och tillägger att hela familjen är involverad i att återuppta gamla släkttraditioner.

Nästa steg är att göra en miljökonsekvensbeskrivning, att få klart med det tekniska underlaget för att sedan initiera tillståndsprocesser och göra upphandlingar.

- Först efter islossningen nästa år kan vi slutföra flödesmätningarna och göra en fullständig naturinventering. Därefter kommer tillståndsprocesserna och förhoppningen är att vara igång med upphandlingar vid denna tid nästa år, berättar Tobias. Det största hindret som jag ser just nu är om det finns politiska motsättningar kring naturbevarande och exploatering i vägen.

Kim Blomster, samordnare Bixia Miljöfond, 070-223 25 46
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Kontaktuppgifter miljöfondstagare:
Riddarhyttas Vattenkraftsförening, Skinnskatteberg, Päivi Lehtikangas, 070- 01 30666
Tovareds vattenkraftverk, Hylte, Örjan Karlsson, 070-338 83 49
Ryfors Kvarn, Tranemo, Lena Kleiber, 070-358 36 67
Gransäng vattenkraft, Nässjö, Gösta Johansson, 070-592 57 58
Eco Par AB/energieffektiva motorer, Angered, Andreas Eklund, 031-711 50 20
Dynamisk effektstyrning, Uppsala, Björn Berg, 070-570 70 17
Klimatsmart Sverige AB, Hallsbergs, Jens Ljunggren, 073-700 0315
Venås Kraftinnovation ek. för. i Hudiksvall, Tobias Bunne, 070-966 30 06

Preliminära omständigheter/ produktionsomfattning – Venås kraftinnovation

• Naturlig fallhöjd utan dämning: ca 3,2 meter
  • Fallhöjd med damm : Ca 4,7 m
  • Vattenföring [m³/s] i medeltal: 1,23 med maxtal på 6,42
  • Teoretiskt effektuttag med konventionell teknik: 46,5 kW.
  • Årlig beräknad produktion: ca 325 000 kWh

(Följande data är hämtat från SMHI, VISS, HYPE och från egna fysiska mätningar)

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping, Mjölby Svartådalen Energi, Oxelö Energi, Växjö Energi, Borgholm Energi, Nässjö Affärsverk, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Bjäre Kraft. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,8 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 600 anläggningar.

För oss finns det bara två sätt att minska miljöpåverkan – att använda energin effektivt och att bygga ut den närproducerade elen. Det är här vi lägger vår kraft och det är därför vi har startat Bixia Miljöfond, läs mer på www.bixia.se

Tillsammans är vi en kraft som förändrar!