Bixia och Heimstaden ingår samarbete för klimatet

Elbolaget Bixia och bostadsfastighetsbolaget Heimstaden ingår ett samarbete för att uppmuntra fler att göra ett klimatsmart elval. Det innebär att Heimstadens hyresgäster erbjuds närproducerad el från småskalig sol- vind- och vattenkraft till ett förmånligt pris.

Bixia arbetar långsiktigt för att ställa om till en helt förnybar elmarknad. Idag samarbetar elbolaget med 1800 elproducenter runt om i landet som säljer sin el genom Bixia. Många av producenterna är lantbrukare som har ett vindkraftverk eller solceller på gården, andra har valt att investera och renovera ett nedlagt vattenkraftverk.

Vi på Heimstaden vill bidra till en hållbar samhällsutveckling i de regioner och orter vi är verksamma på. Fossilfri energi och energieffektivitet är frågor som står högt på vår agenda. Därför är det extra glädjande att vi tillsammans med Bixia kan erbjuda våra kunder över hela landet möjlighet att handla prisvärd förnybar el från lokala producenter, säger Katarina Skalare, hållbarhetschef på Heimstaden.

Vi är stolta och glada över samarbetet med Heimstaden. Våra värderingar och vår syn på hållbarhetsfrågor stämmer väl överens. Elvalet har en större betydelse för klimatet än vad de flesta känner till. Kan vi tillsammans få fler att välja närproducerad förnybar el så gör vi stor skillnad, säger Jenny Johnson, chef Strategiska samarbeten på Bixia.

Stärker den lokala näringen
Den närproducerade elen ger inte bara mer förnybar energi till marknaden utan stärker även den lokala näringen. Att gemensamt sträva mot att öka kraften i den lokala gemenskapen och skapa ett hållbart samhälle är en av hörnpelarna i samarbetet.

Att förändra världen i rätt riktning är den viktigaste frågan för oss på Bixia. Genom samarbetet med Heimstaden får vi en fantastisk möjlighet att nå ut bredare till miljömedvetna konsumenter och hjälpa dem att göra ett klimatsmart elval. Dessutom är det ett enkelt val, som inte kräver att man ändrar sina vanor eller avstår från något, säger Jenny Johnson.

Det nya samarbetet lanserades för Heimstadens hyresgäster den 4 juni med en välkomstrabatt på 500 kronor.

Här kan du möta några av Bixias elproducenter

Jenny Johnson, chef Strategiska samarbeten Bixia, 0706-76 83 09
Katarina Skalare, hållbarhetschef Heimstaden, 0708-84 20 57

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1800 anläggningar.