Bixia och Örebrobostäder i samarbete om vindkraft

Bostadsbolaget Örebrobostäder blir ny delägare i Bixias vindkraftsbolag Gryningsvind. Genom att erbjuda företag delägarskap i vindkraft utvecklar Bixia den småskaliga energiproduktionen och minskar därmed beroendet av fossila bränslen.

Bixia arbetar aktivt med småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest el från småskaliga producenter. Under 2009 etablerades dotterbolaget Bixia Gryningsvind som nu ägs till 40 procent av bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, 40 procent av Örebrobostäder och 20 procent av Bixia AB. Bixia Gryningsvind har idag vindkraftverk i Falkenberg och utanför Sveg. Bixia arbetar aktivt för delägarskap i sin vindkraftsproduktion och skapar på så sätt möjligheter att vara med och bidra till att öka produktionen av förnyelsebar energi.

- Hos oss på Bixia är miljöfrågan central. Vi vill att alla ska kunna välja förnybar energi, men idag räcker den inte till. För att komma dit måste vi tillsammans bygga ut den närproducerade elen. Då krävs det fler producenter. Därför låter vi kunder och samarbetspartners bli en del av produktionen, t ex genom att bli delägare i vår vindkraftsproduktion, säger Tom Istgren, vd Bixia.

Bixia Gryningsvind är den enda aktör i landet som erbjuder ägarandelar av den här storleken. Örebrobostäder går nu in som den tredje delägaren i bolaget med 40 procent och affären träder i kraft efter kommunfullmäktiges godkännande.
-Det här är ett strategiskt samarbete som vi kommer att utveckla ytterligare, berättar Tom vidare.

-Örebrobostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och för oss är det därför centralt att vara med och bidra till utvecklingen av förnyelsebar energi. Satsningen ligger helt i linje med vår affärsplan och är ett utmärkt sätt att vara med och påverka utan att ha egen kompetens på området, säger Ulf Rohlén vd, Örebrobostäder.

För mer information kontakta gärna: Tom Istgren, vd Bixia, Bixia Gryningsvind, tel. 070-313 79 42 Ulf Rohlén, vd Örebrobostäder, 070-719 43 08 Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia 076-828 58 11 www.bixia.se www.obo.se

Bixia Gryningsvind AB Vindkraftsbolaget Bixia Gryningsvind är ett dotterbolag till Bixia. Företaget etablerades 2009 Bixia AB Bixia är Sveriges fjärde största energibolag med ca 300 000 kunder och en omsättning på ca 4,75 miljarder SEK. Bixiakoncernen hette tidigare Östkraftkoncernen och ägs idag av Tekniska Verken i Linköping, Växjö Energi, Mjölby Svartådalen Energi, Bjäre Kraft, södra Hallands Kraft, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Borgholm Energi. Örebrobostäder Örebrobostäder är Örebros kommunala bostadsbolag och ett av landets största bostadsbolag med drygt 23 000 lägenheter och 1100 lokaler. Örebrobostäder har ca 400 anställde och omsätter ca 1,45 miljarder.