Bixia och Örebrobostäder ingår samarbete för klimatet

Elbolaget Bixia och det allmännyttiga bostadsbolaget Örebrobostäder (ÖBO) ingår ett samarbete för att uppmuntra fler att göra ett klimatsmart elval. Det innebär att hyresgästerna och medarbetarna erbjuds ett elavtal med Bixia där de får förnybar el, bland annat från ÖBOs egna vindkraftverk.

ÖBO arbetar aktivt med och minskar stadigt sin klimatpåverkan. Bland annat har man högt uppsatta mål när det gäller att sänka utsläppen från sin elanvändning.  Genom samarbetet med Bixia tar bostadsbolaget ännu ett steg för att få med sig sina hyresgäster att göra ett aktivt klimatval. Avtalet innebär att hyresgästerna erbjuds förnybar el som delvis kommer från ÖBOs vindkraftverk.

För oss är det här en chans att göra konkret klimatnytta tillsammans med våra hyresgäster. Vi hoppas att många ska välja att göra ett aktivt val av ÖBO vindel, säger Ulf Rohlén, vd på ÖBO.

Vi är stolta och glada över samarbetet. Att göra ett hållbart elval har större betydelse för klimatet än vad de flesta känner till. Kan vi tillsammans få fler att välja närproducerad förnybar el så gör vi stor skillnad, säger Jenny Johnson, chef Strategiska samarbeten på Bixia.

Bixia arbetar långsiktigt för att ställa om till en helt förnybar elmarknad. Idag samarbetar elbolaget med 1800 elproducenter runt om i landet som säljer sin el genom Bixia. Genom samarbetet ges ÖBOs hyresgäster möjlighet att köpa sin el från ÖBOs vindel och på så sätt bidrar de till att ännu mer vindkraft kan byggas.

Bidrar utan att avstå
Just nu duggar det tätt av rapporter som pekar på hur vi behöver ändra våra vanor för klimatets skull, med all rätt. Fortfarande är det få som känner till den betydelse valet av förnybar el har för vårt klimat.

Bara genom att göra ett aktivt val av förnybar el kan man minska sitt koldioxidutsläpp lika mycket som en tur och returresa till Kapstaden i en bensindriven bil. Dessutom är det ett enkelt val, som inte kräver att man ändrar sina vanor eller avstår något. Nu hoppas vi att samarbetet ska hjälpa fler miljömedvetna kunder att göra ett klimatsmart elval, säger Jenny Johnson.

Erbjudandet ger ÖBOs hyresgäster 500 kronor i välkomstrabatt. ÖBO vindel ingår utan extra kostnad, till ett värde av 29 kronor per månad. Det totala värdet av erbjudandet är 848 kronor det första året. Avtalet tecknas direkt med Bixia. Sedan 2010 äger ÖBO 40 procent i vindkraftsbolaget Bixia Gryningsvind, en del av elbolaget Bixia. Förutom ÖBO och Bixia är även Stångåstaden i Linköping delägare. Bixia Gryningsvind har idag åtta vindkraftverk i Falkenberg, Lidköping, Skara och Sveg.

Jenny Johnson, chef Strategiska samarbeten Bixia, 0706-76 83 09
Ulf Rohlén, vd Örebrobostäder, 0707-19 43 08

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1800 anläggningar.