Elhandelsbolaget Bixia redovisar vinst

Bixia har i sitt årsbokslut för 2010 gjort en vinst på cirka 24 Mkr. Styrelsen har godkänt förslaget om att dela ut 6 Mkr till ägarna, det vill säga cirka 14 kronor per aktie.

-Mot bakgrund av ett ansträngt 2010 med kraftig prisdynamik är det ett mycket bra resultat, säger Tom Istgren, VD på Bixia.

-Vi ser med tillförsikt på framtiden och går nu in i 2011 med ytterligare en delägare i Sandviken Energi. Vi har för närvarande cirka 300 000 kunder och avser att fortsätta växa successivt under kontrollerade former i linje med huvudägarnas inriktning, säger Tom.

Tom Istgren, vd, 070-313 79 42

Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med åtta delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB och Oxelö Energi. Koncernen har totalt 17 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och har ca 300 000 kunder med en omsättning på cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är det elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el från cirka 600 anläggningar.  www.bixia.se