• Bixia/

Nu går ugnarna varma hos Kisapepparkakan – med närproducerad, förnybar el

Omkring 70 procent av alla pepparkakor som säljs i Sverige säljs omkring jul. Just nu rullar det ut cirka 100 000 välsmakande pepparkakshjärtan från Kisapepparkakan i Linköping varje dag. Alla hjärtan bakas enligt fin gammal hantverkstradition där ingen deg blir helt den andra lik. Kakorna gräddas under manuell övervakning på bakplåtar i vanliga ugnar, långt ifrån den massproduktion i automatiserade bandugnar som är vanlig idag. Företagets genuina hållbarhetstanke är dock både modig och modern. Kisapepparkakan bakar med närproducerad, förnybar el från Bixia och är ensamma i pepparkakeland om att vara dubbelcertifierade med både KRAV- och Fair Trade märkning.

För tre år sedan skakade entreprenörerna Henrik Hovlind och Mikael Huljebrandt nytt liv i den anrika pepparkaksfabriken Kisapepparkakan. Fast övertygade om att medvetna miljöval gör skillnad, beslutade de sig för att låta pepparkakornas goda smak gå hand i hand med ett minst lika gott syfte.

Viktigare typer av vinster
Kisapepparkakan jobbar uteslutande med grönt, ekologiskt innehåll både på lokal och global nivå. Sockret i kakorna kommer från plantager i Afrika och kryddor som nejlika och ingefära köps in från odlare i runt om i utvecklingsländer. Mjölet däremot, mals vid en kvarn i Strängnäs och all el som används är förnybar och närproducerad.

– Det handlar om att göra de mest hållbara valen, för så många som möjligt. Då blir hela kejdan vinnare, från producent till konsument, menar Henrik Hovlind, marknadschef och delägare på Kisapepparkakan.

Henrik och Mikael valde att konkurrera med medel som kanske inte skapar de lägsta priserna på pepparkakorna, men som genererar betydligt större vinster i längden.

– Vi har alla ett stort ansvar för att värna miljö och människor. För oss är det en självklarhet att göra allt vi kan för att påverka samhällsutvecklingen i en mer hållbar riktning. Att ta tillvara de resurser som finns nära, men också stötta odlare på andra sidan jorden. Inget utesluter det andra, förklarar Henrik.

Miljö- och människovänliga kakor
Kisapepparkakans bageri sysselsätter 7 säsongsvis heltidsanställda som bakar pepparkakorna, precis som de bakades på -50 talet. Ingen deg blir helt den andra lik, kakorna gräddas under manuell övervakning på bakplåtar i vanliga ugnar. Långt ifrån den massproduktion i automatiserade bandugnar som är vanlig idag. Det gör kakorna extra krispiga och smakrika och det gör också att fler människor har en arbetsplats att gå till. Kisapepparkakan lever fullt ut som de lär och tar utöver ett miljöansvar också ett stort socialt ansvar. I bageriet är människor med funktionshinder varmt välkomna att arbeta.

– Vi vill att vår pepparkaka ska vara både miljö- och människovänlig. Alla förstår vi egentligen att det inte håller i längden att konsumera helt galet utan att tänka efter, eller att låta ett litet antal personer jobba ihjäl sig, medan andra febrilt letar efter sysselsättning. Det gäller att våga göra skillnad genom att göra aktiva val, både som företagsledare och som konsument, säger Henrik.

Energi från och till hjärtat
De vänliga pepparkakshjärtan som bakas hos Kisapepparkakan gräddas med hjälp av el från sol, vind och vatten och köps från Bixia. För Henrik är ett aktivt och medvetet val av närproducerad el, lika viktigt som ingredienserna i kakorna.

– Vi måste alla använda oss mycket mer av de naturliga krafter jorden ger oss. Att köpa förnybar el av Bixia känns som ett självklart alternativ. Grön el är ett av de viktiga verktyg vi behöver för att ställa om. Bort från orättvist fördelade resurser och ett ohållbart konsumtionssamhälle. Mot mer värme. För fler hjärtan.

För mer information kontakta gärna:
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia AB, 076-828 58 11

Henrik Hovlind, marknadschef Kisapepparkakan, 013-24 43 91

Bixia AB är ett elbolag med nio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi och Södra Hallands Kraft. Vi har sex kontor; Linköping, Nässjö, Sandviken, Uddevalla, Växjö och Ängelholm. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.