Pressinbjudan: Energiseminarium i Örebro den 30 oktober 2014

Att producera förnybar energi

Under en hel dag ges information och möjlighet till frågor och diskussioner om det aktuella läget på energimarknaden med utgångspunkten i att vara elproducent av ny förnybar energi. Vi får en omvärldsanalys i de orsak- och verkansamband som påverkar elmarknaden, såväl i ett nationellt som europeiskt perspektiv. Vi blir uppdaterade i vad som gäller när det gäller politiska styrinstrument som elcertifikat och utsläppsrätter. Svensk Energi informerar om det aktuella läget i Vattenverksamhetsutredningen samt om energipolitiken, nu med den nya regeringen vid rodret. Slutligen får vi en initierad bild av förutsättningarna för solelsproduktion.

Media hälsas varmt välkomna att delta under hela eller delar av dagen.

PROGRAM

• 8:30                      Registrering och fika
  • 09.15                   Välkomna, genomgång av programmet
  • 09.20                   Elmarknadsläget, hur ser det ut med elcertifikatsmarknaden, vad händer i Europa? Anders Engkvist, chefsanalytiker på Bixia Energy Management