PRESSINBJUDAN: Sol- vind- och vattenträff i Vrigstad den 15 januari

Ska Sverige lyckas nå målsättningen med 100 procent förnybar el inom 22 år behöver tempot i utbyggnaden av sol- vind- och vattenkraft öka. Men att producera el, med dagens relativt låga elpriser, är dock inte speciellt lönsamt. Elbolaget Bixia, som har många småskaliga elproducenter i sitt stall, jobbar aktivt med att hjälpa producenterna att nå högre lönsamhet. Nu är elbolaget på producent-turné och på måndag, den 15 januari, samlas elproducenterna i Vrigstad.

– Det här är en viktig fråga för oss på Bixia. Om den förnybara elen ska räcka till alla – vilket den så småningom ska göra – måste det vara lönsamt att producera den. Vi har tagit fram ett nytt sätt att sälja el som vi kallar ”Bixia Nära” som ger en slags återbäring till producenterna, säger Eric Constantien, chef för inköp produktion på Bixia.

Bright Planet inspirerar
En av föreläsarna på producentträffen är Malin Thorsén, grundare av Bright Planet.

– Klimatfrågan blir alltmer akut, i november förra året var det 20 grader varmare än normalt vid Antarktis. Det är verkligen hög tid att bli konkret och här är energifrågan, och tillgången till förnybar elproduktion en av de allra viktigaste. Med 25 år erfarenhet av kommunikationsarbete och 10 år inom energibranschen har jag bra insikt om vad som behövs för att göra skillnad, säger Malin Thorsén.

­

Media hälsas välkommen att delta på hela eller delar av seminariet.

Datum och tid: 15 januari kl 8.30 – 12.30
Plats: Best Western, Kyrkogatan 2, Vrigstad

PROGRAM:

08.30 – 9.00    Kaffe

09.00 - 10.00  Marknadsläget på elmarknaden

10.15 – 10.30 Koppling producent & konsument Bixia Nära Exklusiv

10.30 – 11.00 Vikten av att synas, Bright Planet

11.00 – 12.00 SVAF - Svensk vattenkraftförening

Eric Constantien, chef Inköp produktion, Bixia
eric.constantien@bixia.se

Jenny Johnson, kommunikationschef Bixia
jenny.johnson@bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1200 anläggningar.