• Bixia/

Sommarens elpris mer än dubbelt så högt som förra året – enligt elbolaget Bixias rapport

Den låga tillrinningen i vattenmagasinen och den relativt vindstilla sommaren har lett till höga elpriser. Mellan vecka 23 och 31 låg snittpriset i elområde Stockholm på 29,5 öre per kWh, att jämföra med förra sommaren då snittpriset låg på cirka 11 öre.

– Sommarens elpriser har präglats av låg tillrinning, hydrologiskt underskott och låg vindkraft, samtidigt som vi haft begränsningar i ledningsbegränsningar som gjort att priset på el har varierat kraftigt mellan de olika elområdena, säger Anders Engqvist, chefsanalytiker på Bixia.

Sommaren 2015 hade vi ett hydrologiskt överskott på i snitt 5 TWh, medan det i år varit ett underskott på -8 TWh.

– Det beror både på att snömagasinen förra året hade mycket stora överskott samtidigt som det kom mycket regn under juli 2015, vilket gav rekordlåga elpriser, säger Anders Engqvist.

Förra sommaren var dessutom blåsigare än i år vilket gjort att produktionen från vindkraft i Norden i snitt legat cirka 350 000 kW lägre per timme denna sommar.

Vinden vänder elpriset
De tre första dygnen denna vecka har dock gett betydligt lägre priser än förra veckan.

– Det beror i första hand på att blåsten gett mycket vindkraftsproduktion, i snitt 4 miljoner kW mer per timme, säger Anders Engqvist.

Anders Engqvist, Chef Risk Management/Analys, 070-57 56 204

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.