20 sköna stickade projekt!

Projekt både för nybörjare och lite mer erfarna stickare i olika tekniker

Sticka vackra, värmande tröjor och västar, slitstarka strumpor, vantar och fina kragar med inspiration från kust och strand. Här finns projekt både för nybörjare och lite mer erfarna stickare i olika tekniker. En okröja inspirerad av Vintergatan, en spetssjal i lavgröna nyanser, vantar och mössor med vackra färger från sillgrisslans ägg. Favoritkoftan med strukturmönstrat ok, tröjor och västar att bära till vardags och fint.

Med ullen och naturen som utgångspunkt tar Erika Åberg oss med till fyra kust- och strandområden: Gotska Sandön, Stora Karlsö, Wales och Färöarna. I boken möter du platserna genom Erikas blick; genom stickningen, färgerna och landskapen. Boken bjuder också på introduktioner till tekniker och material, tydliga diagram, fina illustrationer och stämningsfulla bilder av fotografen Linnea Ronström.

Erika Åberg arbetar med handgjort skapande på olika sätt. Hon är skribent, kursledare, föreläsare och utbildad hemslöjdskonsulent med en passion för ull. Erika är baserad på Gotland och ägnar sig helst åt stickning, sömnad, broderi och papper. Hon brinner för att göra traditionella material och tekniker synliga och relevanta i ett modernt samhälle.

Utgivning: 2024-09-24  ISBN: 9789155273415