Från stor stark till hantverksöl

- historia, mikrobryggerier och hembryggning

Ölkulturen i Sverige har utvecklats enormt de senaste decennierna. Utbudet av ölsorter och och mikrobryggerier har ökat explosionsartat, likaså intresset för hembryggning. I den här boken besöker vi tolv svenska hantverksbryggerier och möter de passionerade människorna bakom ölen. Vi får en unik inblick i världen och kulturen som vuxit fram kring hantverksölen - mäteriet, humleodlarna, tunnbindarna och krogarna. Varje bryggeri delar dessutom med sig av ett exklusivt recept för hembryggning - så brygg din egen pilsner, amber ale, stout eller olika spännande varianter av IPA!  För dig som blir nyfiken på att börja brygga ditt eget öl finns beskrivningar av råvaror, utrustning och olika typer av bryggmetoder. Det är varken svårt eller eller komplicerat att brygga hemma och mångs överraskas av hur bra slutresultatet blir.

Författaren Fredrik Eriksson är ölentusiast och hemmabryggare som utbildat sig till bryggeritekniker och känner den svenska ölbranschen väl.  Öl - svenska hantverksbryggerier & deras bästa recept är Fredriks första bok utgiven på Bokförlaget Semic.

Utgivning: 2023-08-24

Foto: Pelle Lundberg