Laga, vårda och renovera

Ärvda föremål med många minnen eller nyinköpta fynd från loppisar och antikbutiker förtjänar alla att vi tar hand om dem på bästa sätt. Det innebär ju inte minst att vi kan njuta av våra favoriter ännu längre! Nu kommer boken som på ett lättillgängligt vis sprider kunskap om lagning, vård och renovering av gamla föremål.

Med modernismens intåg uppstod nya ideal som ”underhållsfritt" och "slit och släng” vilket medförde att kunskapen om hur man tar hand om sina föremål allt mer försvann. Men idag är många unga intresserade av att åter lära sig hur man återvinner och tar till vara på äldre eller nyare föremål av hantverkskvalitet eller med känd design. Detta intresse för äldre föremål leder till ett behov av att denna kunskapen på nytt blir tillgänglig för alla.

I den här praktiska och mycket inspirerande handboken förmedlas alla de bästa tipsen och råden om hur föremål i alla tänkbara material underhålls, såväl när det gäller att laga som att rengöra och fräscha upp. Från äldre antikviteter till modernare retroklassiker, från porslin till plast, mässing till konstverk och från glas & speglar till gipsbyster och figuriner.

Det ekonomiska värdet behöver inte betyda allt: "One mans garbage is another mans treasure" sägs det ju. Även ett massproducerat men minnesladdat gammalt föremål som blivit nött och stött eller gått i krasch kan förtjäna omvårdnad, lappning och lagning. Författaren ger också tydliga råd om vad man kan göra själv och vad som bäst lämnas åt proffsen.

Konservatorn Kristin Fyrand tar sig tillsammans med fotografen och kulturvårdsfantasten Martin Skredsvik an material för material och visar med tydliga instruktioner och steg-för-steg-bilder hur du går till väga. Boken är fylld med smarta tips, kloka råd och kunskaper från många års erfarenhet – och dessutom är den fylld av inspirerande bilder på vackra föremål.

ISBN 978-91-552-6544-1
Recensionsdag 2018-06-19

Presskontakt: Matilda Berg, matilda.berg@semic.se, 076-546 30 66
Marknadschef: Malin Tiselius, malin.tiselius@semic.se, 076-546 30 53

Bokförlaget Semic startade sin verksamhet i juni 1950. Vi ger ut cirka 100 böcker per år om mat och dryck, handarbete, hobby och inredning, blommor och trädgård, djur och natur, sport och fakta samt böcker för barn och ungdomar, kalendrar och julklassiker. Vi trycker våra böcker i ovanligt stora upplagor, säljer dem till ovanligt bra priser och når ovanligt många läsare. Merparten av vår utgivning är svenska originalböcker. Bokförlaget Semics redaktion, marknadsavdelning och produktionsavdelning är förlagda till Sundbyberg. Semic är en del av Bonnierförlagen AB.