Mörker, monster och skräck

Peter Bergting guidar oss fram i skräckens värld

Mörker, monster och skräck både lockar och skrämmer. Känslan av att inte kunna titta bort, trots att man är rädd. Av att veta att något lurar i skuggorna...Den här boken bjuder på en riktig djupdykning i skräckens värld. Från Frankensteins monster och Dracula till huvudlösa ryttare, otäcka clowner och tentakelmonstret Chtulhu. Här finns alla de klassiska och välkända monstren från böckernas och filmernas värld, samt moderna vandringssägner som Slenderman. Med slående bilder och fakta av skräckfantasten och illustratören Peter Bergting. En blodisande och fantastisk uppslagsbok för alla som dras till det monstruösa.

Peter Bergting föddes i Åmål 1970 och är kanske en av Sveriges mest kända och etablerade fantasytecknare. Om du har häpnat över ett slående snyggt bokomslag är chansen stor att Peter Bergting ligger bakom. Karriären började som illustratör till rollspel och Peter har därefter tecknat allt från bokomslag, seriealbum och barnböcker. Han har gjort omslag till såväl Harry Potter som Ronja Rövardotter och Sagan om ringen och nominerats till Augustpriset 2018 för seriealbumet Vi kommer snart hem igen tillsammans med Jessica Bab Bonde. På Bokförlaget Semic har Peter författat och illustrerat fantasyserierna Legenden om Morwhayle och Trolldomsakademien, samt de snygga faktaböckerna Drakar och nu Skräck. Han är en av skaparna bakom serien The Untamed som nu utvecklas som tv-serie på HBO.

Utgiven: 2020-09-18

Illustratör: Peter Bergting