Sveriges godaste utflyktsmackor!

Läckra recept för äventyr och friluftsliv

Vad är utflykten utan en riktigt god och matig smörgås i ryggsäcken? Den här inspirerande boken bjuder på massor av recept för hela familjen, stor som liten. Mackan passar lika bra till frukost eller lunch som mellis eller middag, och smakar alltid bäst när den äts ute i naturen. Vad sägs om mättande tonfiskröra på fluffigt rostbröd, köttbullar och rödbetssallad på limpa, kavring med stekt potatis och sill, vegansk spenat & osttoast, grillade grönsaker med ärthummus, viltmacka med äpple & pepparrot? Vi får även enklare tips om hur man vandrar i naturen, skogsbad för nybörjare, dryckestips och hur vi minskar våra spår i naturen.

Boken Sveriges godaste utflyktsmackor - läckra recept för äventyr och friluftsliv är ett samarbete mellan Skogaholm, Friluftsfrämjandet och Bokförlaget Semic. Under 2021 utlyste Skogaholm och Friluftsfrämjandet tävlingen Sveriges godaste utflyktsmacka och recepten i boken är dels inspirerade av tävlingsbidrag, dels framtagna av receptkreatören Karolina Olson Haglund. Alla miljöbilder och faktatexter i boken kommer från Friluftsfrämjandet och Cajsa Ränner, chefredaktör Magasin Friluftsliv.

Foto: Karolina Olsson Haglund och Cajsa Ränner

Isbn: 9789155270544