Våra vanligaste fåglar

I trädgård, park och skog

När koltrasten sjunger sin vackra, melodiska sång vet vi att våren är här. Många av våra vanligaste fåglar finns alldeles nära oss - utanför fönstret, i trädgården, parken eller skogen. På en stolpe sitter gulsparven och räknar till sju och vid fågelbordet lyser domherrens röda bröst där han trängs bland grönfinkar och talgoxar. Men alla fåglar är inte så lätta att känna igen, särskilt om de sitter hopkrupna eller snabbt gömmer sig bland grenarna. Gråsparv eller pilfink? Gransångare eller lövsångare? Taltrast eller rödvingetrast? I den här nya och överskådliga fågelboken kan du lära dig mer om fåglarnas utseende och specifika läten, val av föda, häckningsplatser, bobyggande och vintervistelse. Även en praktisk sångidentifieringsnyckel finns i boken.

Jan Pedersen är fågelskådare sedan skoltiden och idag naturfotograf, författare och äventyrare. Han har arbetat med ringmärkning och inventeringar, senare även som tillsynsman och guide i svenska naturreservat. Författat talrika artiklar för dags- och facktidningar om fåglar, djur, natur, naturskydd och ekoturism.

Recensionsdag: 2022-02-18

ISBN: 978-91-552-7033-9