Vårens gröna nyheter från Bokförlaget Semic

Vintern håller sitt grepp om oss men många drömmer om en grön framtid. Inomhus är det dags att rusta krukväxterna för en ljusare tillvaro. Nu kommer tre böcker för drömmare och fixare med mer eller mindre gröna fingrar!

Fixarnestorn Anna Örnberg är tillbaka med en trädgårdspärla, boken Fixa fint för trädgården. Med denna idébok för trädgården förvandlas populära material eller sådant som finns liggande hemma till en mängd användbara projekt. Läsaren lär sig bygga insektshotell, snickra bord och bänkar, gjuta fågelbad, hitta inspiration till såväl en asiatisk, modern trädgård som en charmig, gammaldags täppa – den här boken är fylld av påhittiga tips för större och mindre uterum.
Författare: Anna Örnberg
Fotograf: Tommy Durath
ISBN: 9789155264963
Recensionsdatum: 2018-03-15

Paret Anna och Anders Jeppsson har en rad böcker om snickeri bakom sig. I vår kommer Snickra & bygg - från förvaringslåda och utedusch till cykelskjul och trädäck med alla de mest populära projekten genom åren. Boken är fullmatad med snygga och praktiska föremål att snickra själv, bl.a. en enkel utedusch, mångsidiga träskärmar, en klassisk torkställning för sommartvätten, ett häftigt utekök, soffor, bänkar & bord till trädgårdens alla fikastunder och middagar, en dekorativ blomsterstege med planteringslådor, drivbänkar för örtodlingarna, en mysig bänk runt trädet, ett praktiskt sidobord med betongskiva, staket och grindar, cykelskjul och trädäck.
Författare: Anders & Anna Jeppsson
Fotograf: Anna Jeppsson
ISBN: 9789155265281
Recensionsdatum: 2018-04-05

För livet inomhus kommer 120 krukväxter - boken som presenterar hela 120 krukväxter – trendiga och traditionella, grönskande och blommande samt suckulenter och kaktusar – i text och bild. Du får skötselråd, tips om smart odling och förökning samt hjälp med ”felsökning” när sjukdomar och parasiter slår till. Dessutom bjuder blomsterstylisten Minna Mercke Schmidt på förföriskt vackra miljöer som lockar till en grönare inredningsstil.
Författare och fotograf: Minna Mercke Schmidt
ISBN: 9789155264970
Recensionsdatum: 2018-04-09

Presskontakt: Matilda Berg, matilda.berg@semic.se, 076-546 30 66
Marknadschef: Malin Tiselius, malin.tiselius@semic.se, 076-546 30 53

Bokförlaget Semic startade sin verksamhet i juni 1950. Vi ger ut cirka 100 böcker per år om mat och dryck, handarbete, hobby och inredning, blommor och trädgård, djur och natur, sport och fakta samt böcker för barn och ungdomar, kalendrar och julklassiker. Vi trycker våra böcker i ovanligt stora upplagor, säljer dem till ovanligt bra priser och når ovanligt många läsare. Merparten av vår utgivning är svenska originalböcker. Bokförlaget Semics redaktion, marknadsavdelning och produktionsavdelning är förlagda till Sundbyberg. Semic är en del av Bonnierförlagen AB.