Bonava produktionsstartar 180 bostäder i Tyskland

Bonava startar produktion av cirka 180 bostäder i Tyskland. De aktuella produktionsstarterna äger rum i regionerna Berlin, Rhine-Main, North Rhine-Westphalia och Sachsen, med beräknat färdigställande under 2025 och 2026.

– Produktionsstarter utgör motorn i vår affär. Tyskland har Europas största ekonomi och det nuvarande bostadsunderskottet motsvarar cirka 220 gånger Bonavas genomsnittliga årliga produktion under de senaste fem åren. Tack vare ett välutvecklat byggsystem som finjusterats över många år arbetar vi effektivt och kan enkelt skala upp och ned vår produktionsvolym. I Tyskland kan vi också starta i mindre etapper och projekten finansieras delvis via förskott vilket ger ett bra kassaflöde, säger Peter Wallin, VD och koncernchef Bonava.

Bonava Tyskland arbetar med standardiserade arbetsmetoder som ständigt förbättras och som används över flera projekt för att uppnå kostnadseffektivitet. Dessa sätter ramarna för hur Bonava kan utforma bostäderna. Inom ramarna finns flexibilitet, vilket innebär att bostadshusen kan se mycket olika ut. Det är viktigt för att möta kundernas önskemål och lokala myndigheters krav.

Tyskland har en befolkning om cirka 85 miljoner människor. Bonava är en av Tysklands mest aktiva bostadsutvecklare och bygger bostäder i tillväxtregionerna Berlin, Hamburg, Köln/Bonn, Stuttgart, Leipzig, Dresden och storstadsregionerna Rhine-Ruhr, Rhine-Main, Rhine-Neckar och Östersjökusten, vilket omfattar 35–40 procent av landets befolkning – cirka 30 miljoner invånare.

Bonava Tyskland hade 2023 en nettoomsättning om 7,3 miljarder SEK, och stod för 55 procent av koncernens totala nettoomsättning.

Anna Falck Fyhrlund, Head of Investor Relations
anna.falck@bonava.com

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Med sina 1 300 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Bolaget har hittills uppfört cirka 40 000 hem och hade 2023 en nettoomsättning om cirka 13 miljarder kronor. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.