ÅRSSTÄMMA I BONG AB (publ)

Vid årsstämma i Bong AB (publ) den 12 maj 2011 fattades följande beslut.

Styrelse och revisorer

Omval av Mikael Ekdahl, Alf Tönnesson, bolagets verkställande direktör Anders Davidsson, Christian W. Jansson, Ulrika Eriksson, Stéphane Hamelin och Eric Joan till ordinarie styrelseledamöter.

Mikael Ekdahl omvaldes till ordförande i styrelsen och Alf Tönnesson till vice ordförande.

Styrelsearvodet fastställdes till 1 200 000 kronor att fördelas så att ordföranden erhåller 300 000 kronor och envar av övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget erhåller 150 000 kronor. Som ersättning för utskottsarbete skall ordföranden i revisionsutskottet erhålla 100 000 kronor och ledamot 50 000 kronor.

Val av revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB, med auktoriserade revisorn Eric Salander som huvudansvarig revisor, för en mandatperiod om ett år, således till och med utgången av årsstämman 2012. Arvode till revisorerna skall utgå enligt avtal.

Utdelning

Stämman fastställde enligt styrelsens förslag utdelningen till 1,00 krona per aktie. Som avstämningsdag för utdelningen fastställdes tisdagen den 17 maj 2011. Utdelningen beräknas komma att utsändas genom Euroclear Sweden AB:s försorg fredagen den 20 maj 2011.

Valberedning och ersättningsutskott

Alf Tönnesson (Aktiebolaget Cydonia), Mikael Ekdahl (Melker Schörling AB), Erik Sjöström (Skandia) och Peter Edwall (Ponderus Securities AB) omvaldes till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2012, varvid Alf Tönnesson omvaldes till valberedningens ordförande.

Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte omvaldes Mikael Ekdahl och Alf Tönnesson samt nyvaldes Stéphane Hamelin till ledamöter i ersättningsutskottet samt Mikael Ekdahl och Christian W. Jansson till ledamöter i revisionsutskottet för tiden intill nästa konstituerande styrelsemöte.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade om fastställande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare innebärande i huvudsak att ersättningen till de ledande befattningshavarna skall utgöras av fast lön, rörlig ersättning, övriga förmåner och pension samt sammantaget vara marknadsmässig och konkurrenskraftig. Den rörliga delen av lönen skall ha ett förutbestämt tak, varvid grundprincipen är den att den rörliga lönedelen kan uppgå till maximalt 60 procent av fast årslön. Den rörliga ersättningen skall vara kopplad till koncernens uppfyllelse av vissa finansiella mål samt skall även kunna knytas till utfallet av individuellt uppsatta mål. Rörlig ersättning skall inte vara pensionsgrundande. Pensionsförmåner skall vara antingen förmåns- eller avgiftsbestämda, eller en kombination därav, med pensionsålder 65 år.

Uppsägningstiden skall normalt vara sex månader från befattningshavarens sida. Vid uppsägning från bolaget skall uppsägningstiden och den tid under vilken avgångsvederlag utgår sammantaget ej överstiga 24 månader. Riktlinjerna i sin helhet finns publicerade på bolagets hemsida.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv av egna aktie över börs

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv av egna aktier över börs för att möjliggöra leverans av LRE-aktier till deltagare i LRE i enlighet med villkor fastställda av extra bolagsstämman 22 oktober 2010.

Malmö den 12 maj 2011

Bong AB (publ)
Styrelsen

Ytterligare upplysningar lämnas av Anders Davidsson, VD och koncernchef för Bong AB. Tfn (växel) 044-20 70 00, (direkt) 044-20 70 80, (mobil) 070-545 70 80.

Informationen är sådan som Bong AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2011 kl 17.00.

Bong är det ledande specialförpacknings- och kuvertföretaget i Europa  som erbjuder lösningar för distribution och paketering av information, reklamerbjudanden och lätta varor. Viktiga tillväxtområden inom koncernen är förpackningskonceptet ProPac och Ryssland. Efter samgåendet med Hamelins kuvertdivision omsätter koncernen ca 3,5 miljarder kronor och har ca 2400 anställda i 15 länder. Bong har starka marknadspositioner, framför allt i norra Europa, och koncernen ser intressanta möjligheter till fortsatt expansion och utveckling. Bong är ett publikt bolag och aktien är noterad på NASDAQ OMX, Stockholm (Small Cap).