Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision

​- Det ledande företaget inom specialförpackningar och kuvert i Europa
- Starkare plattform för accelererad produktutveckling och tillväxt
- Ökat kundfokus och förbättrat erbjudande
- Större geografisk täckning och bredare produktsortiment
- Betydande synergier som ger ökad effektivitet och konkurrenskraft

Bong Ljungdahl och Hamelin har ingått ett avtal som innebär att Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget ha en omsättning på cirka 3 500 miljoner kronor och omkring 2 400 anställda. Bolaget namnändras samtidigt till att fortsättningsvis heta enbart Bong och kommer att vara fortsatt noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Bong och Hamelin har sedan 2004 samarbetat i en strategisk allians och tar nu nästa steg för att skapa ett starkt europeiskt företag med goda tillväxtmöjligheter. Genom sin geografiska täckning kommer det nya företaget att kunna möta behoven hos stora paneuropeiska kunder samtidigt som den bredare produktportföljen medför ett mer komplett erbjudande till samtliga kunder.

”Vi kommer att utöka vårt kundfokus för att bli en bättre leverantör till våra kunder, som vi vill växa och utvecklas tillsammans med. Sammanslagningen ger oss kritisk massa och en bra plattform för att kunna göra detta” säger Bongs VD och koncernchef Anders Davidsson, som fortsätter att leda det nya sammanslagna bolaget. ”Vi känner Hamelins organisation väl efter flera års samarbete och vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Genom samgåendet kan vi bredda vårt produkterbjudande och dessutom stärker vi vår geografiska täckning, särskilt med verksamheterna i Frankrike, Spanien och Polen.”

”Det här samgåendet innebär att vår kuvertdivision går en ljusare framtid till mötes. Jag är övertygad om att vår strategiska investering i det nya Bong kommer att ge oss många framgångsrika år i kuvertverksamheten” säger Hamelins styrelseordförande Stéphane Hamelin, som efter affären tar plats i Bongs styrelse.

Bong räknar med att uppnå årliga kostnadssynergier på 80-90 miljoner kronor med full effekt efter två år, bland annat genom effektivisering av olika delar av verksamheten, bättre inköp och färre interna frakter. I tillägg till detta räknar Bong med ca 50-70 miljoner kronor i bättre kassaflöde de närmaste åren främst genom mindre rörelsekapitalbehov. Förutom synergier på kostnads- och rörelsekapitalsidan räknar bolaget med att väsentligt kunna accelerera försäljningen av framför allt ProPac efter samgåendet. Den positiva resultateffekten av detta är i dagsläget svår att kvantifiera.

Strukturkostnader av engångskaraktär för att genomföra sammanslagningen uppskattas till omkring 100 miljoner kronor, vilket i sin helhet beräknas kostnadsföras i det fjärde kvartalet 2010. Kostnader direkt förknippade med genomförandet av affärstransaktionen beräknas till 10-15 miljoner kronor och kommer i sin helhet att belasta resultatet för det tredje kvartalet 2010. Affären förväntas ha en positiv effekt på vinst per aktie från och med 2011.

Det avtalade affärsupplägget är att Bong Ljungdahl förvärvar Hamelins hela kuvertverksamhet. Betalning för förvärvet sker delvis genom en emission av 4 352 768 nya aktier. Detta innebär att Hamelin kommer att äga 24,9 procent av aktierna i Bong efter att affären har fullföljts. I tillägg kommer Bong Ljungdahl AB att ge ut konvertibla skuldebrev med ett sammanlagt nominellt belopp om 4 miljoner euro till Hamelin. De konvertibla skuldebreven kan enligt dess villkor konverteras till 1 246 860 aktier i Bong, vilket tillsammans med de nyemitterade aktierna motsvarar 29,9 procent av aktierna i bolaget. Bong kommer dessutom att ta över eller refinansiera de skulder som finns i Hamelins kuvertverksamhet, motsvarande ett belopp om cirka 45 miljoner euro inklusive kontant köpeskilling. Detta sker genom upptagande av nya, redan godkända kreditfaciliteter hos Bongs nuvarande banker. Som en del av köpeskillingen kommer Hamelin att ställa ut ett ägarlån på 7,5 miljoner euro som skall amorteras över tre år.

Planen är att affären skall fullföljas den 22 oktober 2010 och att Hamelins kuvertdivision skall konsolideras i Bong från och med den 1 oktober 2010. Affären förutsätter att en extra bolagsstämma i Bong den 22 oktober fattar beslut om att genomföra affären och emittera nya aktier och konvertibler. Aktieägare som idag representerar 68,5 procent av aktierna och rösterna i Bong Ljungdahl AB har uttalat sitt stöd för affären, som en enhällig styrelse står bakom.

Extra bolagsstämma
Bong Ljungdahl ABs aktieägare kallas med anledning av samgåendet med Hamelins kuvertdivision till en extra bolagsstämma den 22 oktober kl 10.00 i IMPs lokaler, Ångbåtsbron 1, Malmö. En fullständig kallelse kommer att publiceras genom annons i Dagens Industri och Post och Inrikes tidningar i god tid före stämman. Kallelsen kommer också att finnas på Bongs hemsida.

En telefonkonferens hålls idag kl 13.00. Ett bildmaterial till telefonkonferensen finns upplagt på hemsidan, www.bongljungdahl.se. För att delta ring +46 (0)8 5052 0110.

Ytterligare upplysningar lämnas av Anders Davidsson, VD och koncernchef för Bong Ljungdahl AB. Tfn (växel) 044 20 70 00, (direkt) 044 20 70 80, (mobil) 070 545 70 80.

Bong är ett ledande europeiskt specialförpacknings- och kuvertföretag som erbjuder lösningar för distribution och paketering av information, reklamerbjudanden och lätta varor. Viktiga tillväxtområden inom koncernen är förpackningskonceptet ProPac och Ryssland. Koncernen omsätter ca 2 miljarder kronor och har ca 1200 anställda i 12 länder. Bong har starka marknadspositioner, framför allt i norra Europa, och koncernen ser intressanta möjligheter till fortsatt expansion och utveckling. Bong är ett publikt bolag och aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (Small Cap).

Hamelin är Europas ledande kontorsmaterialtillverkare med en omsättning på 700 miljoner euro och 4 000 anställda. Hamelins viktigaste varumärken är ELBA (Arkivering), CANSON (Konstnärsmaterial) och OXFORD (Anteckningsböcker och -block). Kuvertverksamheten omsätter ca 170 miljoner euro och har ca 1 200 anställda.

Informationen är sådan som Bong Ljungdahl AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 september 2010 kl.08.30.