Bong stänger irländsk fabrik

Bong Ljungdahl har beslutat att stänga sin kuvertproduktion i Kilkenny, Irland. Detta kommer att leda till att samtliga 35 anställda i fabriken sägs upp. Produktionen, som helt har varit inriktad på den engelska marknaden, kommer att flyttas senast under första kvartalet 2007 till Bongs fabriker i England och Tyskland.

I samband med detta beslut har fabriksbyggnaden i Kilkenny sålts till ett fastighetsbolag för 3 miljoner Euro. Fastighetsförsäljningen kommer att bidra till ett positivt kassaflöde på 3 miljoner Euro och en realisationsvinst på 1,6 miljoner Euro i det fjärde kvartalet 2006.

Kostnaden för att stänga fabriken beräknas bli cirka 2 miljoner Euro och kommer att belasta resultatet i det fjärde kvartalet 2006 och kassaflödet huvudsakligen under första halvåret 2007. Samtidigt förväntas den förändrade produktionsstrukturen ge lägre kostnader på cirka 1,5 miljoner Euro årligen från och med 2007.

”Detta är en fortsättning på vårt koncernövergripande arbete med att höja vår produktivitet och förbättra lönsamheten. Kilkenny-fabriken har historiskt varit en bra fabrik men de senaste åren har kostnaden för att producera på Irland stigit avsevärt. Detta, i kombination med den förbättrade effektiviteten i England och Tyskland efter förvärvet av RCT tidigare i år, gör det svårt att rättfärdiga en satellitproduktion på Irland för att försörja våra engelska kunder” säger Bongs VD och Koncernchef Anders Davidsson.

”Fördelarna är att vi nu kan uppnå en ännu högre produktivitet i Tyskland och England genom att kombinera produktionsserier och fördela indirekta kostnader på större volym. Vi ser även i vissa fall en poäng med att producera närmare våra kunder i England och därmed kunna förbättra vår flexibilitet ytterligare” avslutar Anders Davidsson.