Delårsrapport januari – juni 2010

“Räknat i fasta valutakurser hade vi en tillväxt på 6% jämfört med första halvåret 2009” säger Bongs VD och Koncernchef Anders Davidsson. ”Tyvek®-försäljningen har kommit igång bra på samtliga marknader och orderingången på våra ProPacprodukter ger fortsatt anledning till optimism inför andra halvåret. Stigande priser på finpapper satte press på lönsamhet och kassaflöde under andra kvartalet.”

april-juni 2010
• Nettoomsättning 468 MSEK (457)
• ProPac-försäljning 84 MSEK (54)
• Rörelseresultat 11 MSEK (13)
• Resultat efter skatt 2 MSEK (4)
• Kassaflöde efter investeringar -32 MSEK (18)
• Resultat per aktie: 0,08 (0,24)

januari-juni 2010
• Nettoomsättning 970 MSEK (977)
• ProPac-försäljning 161 MSEK (114)
• Rörelseresultat 24 MSEK (27)
• Resultat efter skatt 6 MSEK (7)
• Kassafl öde efter investeringar -19 MSEK (59)
• Resultat per aktie: 0,40 (0,38)
• Förvärv av Tycon i Luxemburg

Ytterligare upplysningar lämnas av Anders Davidsson, VD och koncernchef för Bong Ljungdahl AB. Tfn (växel) 044 20 70 00, (direkt) 044 20 70 80, (mobil) 070 545 70 80.

Bong är ett ledande europeiskt specialförpacknings- och kuvertföretag som erbjuder lösningar för distribution och paketering av information, reklamerbjudanden och lätta varor. Viktiga tillväxtområden inom koncernen är förpackningskonceptet ProPac och Ryssland. Koncernen omsätter ca 2 miljarder kronor och har ca 1 200 anställda i 13 länder. Bong har starka marknadspositioner, framför allt i norra Europa och koncernen ser intressanta möjligheter till fortsatt expansion och utveckling. Bong är ett publikt bolag och aktien är noterad på OMX Nordiska Börs, Stockholm (Small Cap).