Juleljus och julegris – men risken för brand i jul är elektrisk

Report this content

Juleljus som glöms bort eller står för nära brännbart material som gardiner eller möbler är kända brandfaktorer under helgerna. Men den största risken för brand är dock någon typ av elutrustning. De här bränderna har dessutom ett mycket snabbt förlopp och en farlig utgång, säger Daniel Friberg på brandskyddsbolaget Briab. Här ger han sina tips på hur du undviker dem.

– Vanligen är det kanske brinnande ljus man tänker sig som brandorsak under jul- och nyårshelgerna, följt av fyrverkerier. Men de allra vanligaste orsakerna till bränder är någon form av elutrustning eller elledning, säger Daniel Friberg på brandkonsultbolaget Briab.

Bränder orsakade av elprodukter har ökat med hela 42 procent sedan 2018, och de får ofta allvarliga följdskador. Inte minst när lithiumjonbatterier är inblandade, som i exempelvis mobiler, elcyklar och elverktyg. Den här typen av batterier är mycket temperaturkänsliga och kan lätt bli för heta. Gaserna från ett brinnande batteri är dessutom mycket giftiga.

– Om röken i en vanlig brand blir dödlig kan det gå snabbt, men handlar ändå om minuter, vilket är illa nog. Med en brand i ett batteri kan det i stället handla om ett andetag innan det är för sent, säger Daniel Friberg.

Daniels främsta råd för att undvika de vanligaste brandorsakerna är:

• Lämna aldrig batterier eller hemelektronik som laddas utan uppsikt. Kort betyder det att du aldrig ska ladda några elprylar som t ex elcykelbatterier när du inte är hemma eller under natten.
  • Lämna aldrig laddare i sängen, soffan eller ens nära något brännbart. Mjuka föremål isolerar dessutom värmen från laddare vilket gör dem överhettade.
  • Använd bara CE-märkta laddare och släng trasiga laddkablar.
  • Ha minst en brandvarnare på strategisk plats. Testa att den fungerar åtminstone engång per år.

Här är de elprodukter som fört med sig de allvarligaste bränderna 2018-2022:

Orsak

Andel som lett till brand

Antal bränder

Elcykel

Hoverboard

Batteriladdare

Elsparkcykel

Batteri

Bärbar dator

Mobiltelefon

Powerbank

Elverktyg

Radiostyrd modell

Källa: Elsäkerhetsverket

Kontakt: Daniel Friberg, Briab, 010-203 80 50

Om Briab

Briab erbjuder tjänster inom brand, risk och säkerhet. Vårt ursprung inom brandskydd är idag kompletterat av fysisk säkerhet, sprinkler- och VVS projektering, FoU och riskhantering i verksamheter och vid samhällsplanering.

Citat

Om röken i en vanlig brand blir dödlig kan det gå snabbt, men handlar ändå om minuter, vilket är illa nog. Med en brand i ett batteri kan det i stället handla om ett andetag innan det är för sent.
Daniel Friberg, Briab