Bricknode satsar på den öppna plattformen

Apple och Google är två exempel på hur enorm tillväxt och framgång kan uppnås inom teknologi genom att använda två olika metoder. Bricknode gör nu en global lansering av sin öppna plattform parallellt med mer stängda applikationer för speciella ändamål. Under mars påbörjade bolaget en etablering i London.

Apple och Google är två exempel på hur enorm tillväxt och framgång kan uppnås inom teknologi genom att använda två olika metoder. Apples innovation bedrivs i en mer stängd miljö vilket var en framgångsfaktor från tiden då Steve Jobs styrde. Google å andra sidan är ett mer öppet företag där 20-procents policyn under en lång tid användes där anställda fick sätta av en dag i veckan till att arbeta på sina egna idéer.

Nyligen publicerade Veckans Affärer (www.va.se) en artikel där Geoffrey Parket, som skrev boken ”Platform Revolution”, vittnade om de olika miljöerna som råder på Googles och Apples kontorsområden.

Öppna system där användare kan vara innovativa inom och runt systemet har en klar tendens att växa snabbare än stängda system. Detta trots att den slutanvändaren ibland blir lidande då betaversioner släpps för användning.

Ända sedan vi grundade Bricknode har jag talat om att det som skulle glädja mig mest är när jag ser användare som utnyttjar vår plattform på sätt som vi inte kunde tänka oss själva. En negativ sak med en öppen plattform är att det kan ta längre tid för användare att verkligen börja förstå vad de skulle kunna göra med den.

Bricknode har två ben at stå på, det första är plattformen där vi har ett öppet API och vi vill få så många användare som möjligt som bygger sina egna saker ovanpå vår kärna. Eftersom vi är en finansiell plattform utgör Bricknode ett perfekt val för FinTech företag som vill bygga sina egna produkter.

Det andra benet är vad vi kallar Vertikaler, det är här som vi bygger mer stängda applikationer som är riktade mot definierade användargrupper som Bricknode Broker. Under plattformen har vi ett antal integrationer med banker, mäklarfirmor, marknadsplatser, datatjänster etc. Både våra vertikalanvändare och våra plattformsanvändare kan komma åt dessa integrationer för att använda dem och integrera dem i sina egna produkter.

Under 7 år har vi utvecklat kärnan av den horisontella plattformen och vi har nyligen öppnat den för globalt användande. Plattformen är multi-allt och kan användas i olika länder för finansiella lösningar. Nyligen startade vi vår fysiska närvaro i London genom att etablera partnerskap och visa vad vi har för potentiella användare.

Genom att etablera ett ekosystem som vi har gjort i Bricknode har vi erhållit många olika intressenter som finansiella institutioner, FinTech innovatörer, expert konsulter, utvecklare och konsumenter som dagligen använder plattformen.

Sedan december 2016 är det möjligt att få ett värdepapperssystem för online mäkleri uppsatt inom 5 minuter som en molnbaserad lösning genom att betala med kontokort för det som används. Inga 24-månaders avtal eller år av konfiguration behövs. Samtliga priser finns publicerade online.

För FinTech startups erbjuder vi sponsorprogram med gratis tillgång till vår fullständiga plattform.

/Stefan Willebrand, CEO & Founder @ Bricknode